Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische DS 3 E-Tense?

Geschreven door Steven Appelmans op

Bij DS dresseren ze vooral het bord wat mooier. Of dat de DS 3 E-Tense dan ook beter doet smaken? AutoGids-journalist Steven Appelmans schoof aan en zocht het uit.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De Jeep Avenger - wat technische gezien een doordruk is van deze DS 3 - is me bij een vorige blogtest bijzonder goed bevallen. Vooral dan qua aandrijf- en rijgedeelte. In het interieur bleek er dan weer ruimte voor verbetering. Teveel harde plastics, teveel bliepjes en piepjes en een te weinig vooruitstrevend infotainmentsysteem.

Manco's die de DS 3 E-Tense recht zou moeten kunnen trekken. DS gaat er immers prat op een 'premiummerk' te zijn, waardoor je toch mag verwachten dat er met iets edelere materialen en dito elektronica wordt gewerkt. Ook bij het instapmodel van het gamma.

Leuk DS 3 E-Tense

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de boordplank van de DS 3 E-tense is merkelijk beter/kwalitatiever geassembleerd dan die van de Jeep. De bovenkant van zowel het dashboard als de deurpanelen bestaat uit softtouch materialen, centraal loopt een evenzeer aangenaam voelende strook alcantara en de kantelschakelaars en drukgevoelige knoppen voelen net dat tikkeltje steviger. Perfect is het nog niet, maar je voelt je al een stuk minder 'bekocht' (de aankleding staat bij deze DS 3 veel meer in correlatie met zijn vraagprijs dan dat het geval was bij de Avenger).

Zeker als je je ook neervlijt in de fantastische fauteuils. Naar zitcomfort toe krijgt de DS 3 E-Tense dan ook alle punten. Persoonlijk zou ik wel opteren voor de gelijkgeprijsde Rivoli- dan wel doorsparen voor de hogere Opéra-uitrustingsniveau's en de respectievelijke lederen bekledingen die daarmee geleverd worden. Die zien er net iets chiquer - en met het vlechtpatroon van de Opéra-uitvoering ook wat kunstiger - uit dan de stof-leder-combo van de Performance Line+ die me werd uitgeleend.

Nog positief bleek het uitgeholde (als je dat zo mag noemen) handschoenkastje. Daardoor kan de passagier wat meer naar voor schuiven, wat op zijn beurt extra plek laat achterin. Net als bij de Avenger is ook de achterbank van de DS 3 immers niet van de grootste.

Naar aandrijving toe ontlopen beide Stellantis-producten elkaar niet. Logisch, gezien ze - zoals al gezegd - technische klonen zijn. De conclusies zijn dan ook inwisselbaar: 156 pk en 260 Nm volstaan om vlot en vrolijk mee te dansen met het verkeer. Tenminste, als je het Sport-programma (het enige dat het volle vermogen haalt uit de synchrone elektromotor) hebt lopen.

Na een week testrijden - met een aanzienlijk deel snelwegkilometers in de totaal gereden afstand - preikte er een gemiddelde van 15,6 kWh/100 km op de boordcomputer. Da's meer dan keurig. En maakt ook dat je met de 54 kWh-batterij (51 kWh aan nuttig vermogen) probleemloos de kaap van de 300 kilometer rond op een volle lading.

Review 2023 DS E-Tense

Jammer DS 3 E-Tense

In essentie draait achter het DS IRIS-multimediasysteem dezelfde software als bij de Jeep Avenger. Waardoor dus de opmerkingen ook daar inwisselbaar zijn. Het is geen state of the art-installatie, wat - in een elektrisch universum waar net gepokerd wordt met een verregaande digitalisering - eerder nefast is in de concurrentiestrijd. Wel positief: ik heb me een pak minder gestoord aan het richtingaanwijzergeluid of de waarschuwingstonen van de DS 3. Daar zorgt de E-Tense wel voor een verschil.

Er moet ook nog wat dieper ingegaan worden op de achterbank. Zoals eerder gezegd is die qua been- en schouderruimte aan de krappe kant, wat nog eens bijkomend wordt versterkt door het claustrofobische gevoel waar de kleine zijruitjes je mee opzadelen.

Ook in de categorie 'te klein': het koffervolume van 350 liter. Zoals de foto's bewijzen, verlies je met de laadkabels alleen (de Mode 2 voor het stopcontact en de Mode 3 voor de laadpaal) aardig wat liters van de beschikbare capaciteit. Al vind ik dat voor de DS 3 wel minder een issue dan dat was voor de Avenger. De DS 3 E-Tense mikt veel meer op een hipsterpubliek waar looks en présence sowieso belangrijker zijn dan praktische kunde.

Al blijft de grootste handicap van de DS 3 E-Tense zonder meer zijn prijs. Onze testwagen kostte net geen 45.000 euro. Een som waarmee je ook kan gaan aankloppen bij Tesla voor een Model 3. Of bij BYD voor een Seal. EV's die sneller zijn, ruimer zitten en verder raken op een batterijlading. 

Review 2023 DS E-Tense

Dus DS 3 E-Tense

De facelift en de daarbijhorende technische update heeft de DS 3 E-Tense (voortaan dus zonder Crossback) deugd gedaan. Je rijdt nu verder en vlotter dan voorheen zonder dat dat ten koste moet gaan van enig comfort of luxe. 

Dat gezegd zijnde, dichten de geleverde upgrades nog altijd niet alle hiaten, waardoor het ook voor deze DS 3 E-Tense-generatie verdomd moeilijk zal zijn zich een vaste stek te bemachtingen bij de premium-EV's. Toch aan die prijs. 

In dit artikel : DS, DS DS 3

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker