Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Hyundai i20 N?

Geschreven door Xavier Daffe op

Alleen al het feit dat het aanbod aan hothatches de jongste tijd flink gekrompen is, maakt de kleine Hyundai i20 N interessant. Wat vind AutoGids-testrijder Xavier Daffe leuk en wat jammer?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

In de tsunami die de Peugeot 208 GTi, Opel Corsa GSi/OPC, Renault Clio R.S., Skoda Fabia RS, Suzuki Swift GTI en Seat Ibiza FR/Cupra wegvaagde, zijn er een paar overlevenden. De Hyundai i20 N is er daar één van. Naast een Mini Cooper S (178 pk, 29.200 euro), een Volkswagen Polo GTI (207 pk - 32.570 euro, standaard met DSG-versnellingsbak) of een Ford Fiesta ST. Maar als je op de website van Ford een Fiesta ST probeert te configureren, staat je een onaangename verrassing te wachten.

Na een onlineconfiguratie waarin geen prijs werd vermeld, kreeg ik namelijk van de verkoper van een dealer het volgende schriftelijke antwoord: "Ik kan u informatie geven, maar helaas kunnen we op dit moment geen offerte maken voor de Fiesta omdat Ford al meer dan een maand bezig is met het herzien van de prijslijst voor de Fiesta en de Focus.” Kortom, tenzij je er eentje in voorraad vindt: veel geluk. Misschien moet je dan eens kijken naar deze Hyundai i20 N, die 30.995 euro kost. Niet goedkoop natuurlijk, maar dat is de prijs van een technisch pakket dat hem zeer begeerlijk maakt.

Leuk

Het hart van deze i20 N is uiteraard zijn motor, een 1.6 T-GDi met 204 pk en 275 Nm. Hij is gekoppeld aan een adequaat gespreide handgeschakelde zesversnellingsbak met een precieze bediening en brengt zijn potentieel op de weg over dankzij een zelfblokkerend differentieel tussen de voorwielen. Deze motor vertoont verschillende persoonlijkheden, met een navenant uitlaatgeluid, afhankelijk of je in de modus Eco, Normal, Sport, N of N Individual staat.

In de standen Eco- en Normal zit je aan het stuur van een gewone i20, die er leuk uitziet, goed geassembleerd is en degelijk. En relatief comfortabel. Maar het beest wordt wakker in de Sport- of N-modus (die laatste bij voorkeur voor te behouden voor circuitgebruik): de uitlaat gaat knetteren, het stuur wordt minder sterk bekrachtigd en als je de Rev Matching-functie hebt geactiveerd via een knop op het stuurwiel, gaat terugschakelen gepaard met een kunstmatige tussengasfunctie die er niet alleen voor de show is, maar een echte plus betekent bij sportief rijden. Het synchroniseren van de draaisnelheid van de krukas en die van de versnellingsbakas maakt namelijk dat ik daadkrachtiger kan terugschakelen. Dat is ook welkom gezien de efficiëntie van de remmen, die nauwkeurig, makkelijk doseerbaar en volhardend zijn.

Dankzij de Launch Control-functie kan ik me bijna Thierry Neuville wanen aan de start van een rallyproef. Met wat fantasie natuurlijk, maar leuk is het wel. Op droog wegdek is de balans verbluffend en blijft de i20 bij hoge bochtsnelheden geruststellend stabiel. De voortrein kan veel hebben, incasseert de belasting zonder een kik te geven en hapt zonder inertie naar de koorde, waardoor je ook heel vroeg weer kunt accelereren gezien de zeer goede trekkracht. Deze i20 N heeft zeker niet de dempingskwaliteit van een Fiesta ST, vooral niet op kort op elkaar volgende oneffenheden, maar hij is wel heel competent, efficiënt en leuk om mee te rijden. En dat was de bedoeling, niet?

Jammer

Oké, de prijs is hoog omdat de uitrusting compleet is. Maar heb je dat systeem voor datavergaring, die rondentimer, die G-meter, dat even complete als complexe multimediasysteem, al die rijmodi, dat Bose-audiosysteem echt nodig? Het is goed dat het beschikbaar is. Maar persoonlijk had ik liever een meer eenvoudige versie gezien, met net genoeg om het rijplezier te verhogen, zonder al die dure foefjes. Voor 25.000 euro zou hij onverslaanbaar zijn geweest. Met een prijskaartje van bijna 31.000 euro wordt de geduchte Toyota GR Yaris met zijn uitzonderlijke vierwielaandrijving en zijn 265 pk een bedreiging. Die kost immers ‘maar’ zo’n 5.000 euro dan de i20 N. Als je dan toch je spaarvarken gaat stukslaan...

Dus

De kleine Hyundai i20 N is met andere woorden de N-badge waardig waarmee ook de i30 en de Kona hun adelbrieven al hebben verdiend: hij is efficiënt, weelderig en aangenaam, staat zijn mannetje op de weg en ziet er best goed uit. Bovendien niks dan lof voor Hyundai om een dergelijk aanbod in zijn gamma te houden. De N-badge doet je de betreurde GTI-, GSi- en RS-badges vergeten. De i20 N is veelzijdig – nu eens discreet en comfortabel, dan weer woest en uitzinnig – en heeft de immense verdienste dat hij blijft focussen op rijplezier. Een plezier dat steeds zeldzamer wordt…

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker