Toen hij in 2018 werd geïntroduceerd met zijn sculpturale, slanke en compromisloze design, haalde de Mazda 3 de krantenkoppen. Terwijl de hatchback een regelmatige verschijning in het straatbeeld is, kan niet hetzelfde gezegd worden van zijn broer, de vierdeurs-sedan. Deze klassieke drievolumer is nochtans niet oninteressant en corrigeert zelfs de belangrijkste tekortkomingen van de vijfdeurs op praktisch vlak.
Het instapmodel, een eSkyactiv-G gedoopte en atmosferische 2.0-viercilinder met lichte hybridisatie, gaat ook tegen de trend in door op downsizing te reageren met een vorm van rightsizing die de Mazda-ingenieurs na aan het hart ligt. Maar is de auto ook tegen zijn taak opgewassen? Dat is wat ik te weten ben gekomen tijdens de week die ik achter het stuur doorbracht.
Leuk
Als ik al een oogje had op de "vijfdeurs" – die ik enkele maanden geleden mocht testen in de uitvoering eSkyactiv-X – dan moet ik bekennen een nog groter zwak te voelen voor de vierdeurs. Ik heb het wel voor elegante en evenwichtige carrosserieën, en dan gaat er niets boven een klassiek koffermodel.
In het geval van deze Mazda 3 Sedan kan het me niet schelen wat anderen denken, in mijn ogen is het gewoon de mooiste sedan op de markt. Veruit zelfs! Het is heel eenvoudig, ik kan er geen fout in vinden, zelfs niet in de details. En het interieur is van hetzelfde laken een broek: elegant ontworpen, ergonomisch en zeer goed afgewerkt. Afgezien van een paar harde plastics hier en daar kan het mee met Duitse premium.
Maar de Mazda 3 is niet alleen mooi om naar te kijken, hij is ook zeer aangenaam om in te vertoeven. Het begint allemaal met een bijna ideale rijpositie – de stoel is net niet perfect – en een eenvoudige, intuïtieve, no-frillscockpit. De schermen zijn er, voor het dashboard of het infotainment, maar zonder buitensporige diameters of ingewikkelde visuele effecten. De meters zijn uniek ten opzichte van hun analoge voorgangers met metaalachtige ringen, terwijl ze een paar weergavevarianten bieden waarmee je de informatie naar je persoonlijke voorkeur kunt aanpassen.
Het head-updisplay is perfect gekalibreerd en grafisch goed doordacht. Het centrale scherm staat ver naar achteren op het dashboard geplaatst, zodat je je ogen niet te veel van de weg af hoeft te houden als je ernaar kijkt, en de draaiknop in BMW iDrive-stijl met zijn sneltoetsen is heel gemakkelijk te gebruiken. Zelfs voor Apple CarPlay. Zeker, het is niet zo snel en 'leuk' als een touchscreen, maar het zorgt ervoor dat je het minder vaak en minder lang gebruikt, wat allemaal goed is voor de veiligheid! Voor het overige worden voor de bediening van de airconditioning of de radio nog steeds fysieke knoppen op het dashboard of de middenconsole gebruikt en dat maakt ze intuïtief in gebruik. Je zal het niet beklagen.
Maar ik ben niet de enige die van deze 3 Sedan heeft genoten, ook mijn gezin vond hem geweldig. Hij biedt zeker niet het summum in interieurvernuft, maar er is genoeg ruimte voor mijn dochters in hun autostoeltje en het zicht en de lichtverdeling is beter dan in de 3-hatch, terwijl mijn vrouw vooral het comfort en de steun van de voorstoelen op prijs stelde.
Wat de praktische kant betreft, de koffer is diep en comfortabel ruim. Zonder probleem kan je hiermee met vier personen op vakantie, wat bij zijn broedermodel verre van het geval is. Mazda voegt er een precies chassis aan toe, goed in elkaar gestoken maar niet sportief, en de ophanging levert opmerkelijk filterwerk, rekening houdend met de afmetingen van de 18-duimbanden met 40-profiel. Het rijgedrag is altijd gefocust, maar nooit droog.
Jammer
Objectief gezien is deze eSkyactiv-G-versie met automatische versnellingsbak niet zonder gebreken. In absolute cijfers zijn, tot mijn grote verbazing, de 122 pk en 213 Nm (bij 4000 t/min) voldoende om in alle omstandigheden het koud zweet weg te houden, zelfs met vier volwassenen en een volgeladen kofferruimte. Dit is niet in het minst te danken aan de uitstekende zestrapsautomaat, goed afgesteld en snel reagerend.
Nogmaals, Mazda heeft uitstekend werk geleverd. Maar je zult snel gefrustreerd raken als je de kwaliteiten van het chassis wil uitbuiten. Deze atmosferische tweeliter komt ongeveer 15 pk en 30 Nm tekort. Op vlakke trajecten is er geen probleem, maar een heuvelachtig of bergachtig parcours zal onverminderd afbreuk doen aan de harmonie van deze auto. Erger nog, als je de auto hard moet duwen of twee versnellingen terugschakelt om weer op gang te komen, is het geluid bijna net zo onaangenaam als van een diesel. Een vlek op het blazoen.
Afgezien van het feit dat hij iets te weinig vermogen heeft in bepaalde specifieke situaties (vaak ver verwijderd van het dagelijkse leven van de gemiddelde automobilist), vertoont deze Mazda 3 Sedan geen echte gebreken. Maar een betere isolatie tegen rijgeluiden verdient hij wel. Betonnen straten vragen om een stevige draai aan de volumeknop van het audiosysteem... niet erg zen. Een ander klein ongemak is dat de kofferbakopening smal is in de hoogte waardoor de afmetingen van de voorwerpen die je aan boord kunt nemen beperkt blijft. Door de hoge laaddrempel zijn ze best ook niet te zwaar, maar het is maar een klein offer voor het mooie uiterlijk dat je in ruil krijgt!
Dus
Toen we onze gezinsauto wilden vervangen, hebben we getwijfeld tussen deze Mazda 3 Sedan en opnieuw een Opel Astra – maar dan de vijfdeurs in plaats van de break. Door het onklopbare aanbod van onze Opel-dealer en de hogere belastingen voor Mazda's tweeliter gingen we overstag voor de Astra. Na een week achter het stuur van de Japanner moet ik toegeven dat ik spijt heb van die keuze. Voor 33.090 euro in de uitvoering Skycruise (1.500 euro minder voor de manuel bak) is deze Mazda 3 Sedan toch een meesterwerkje. Deze sedan is zuinig (gemiddeld 6,3 l/100 km, ondanks de stad en de files), comfortabel, mooi en zeer goed uitgerust, en stuurt de overvloedige compacte SUV's die zo populair zijn, terug naar waar ze vandaan komen. Je zal glimlachen en opvallen in de menigte, zélfs in een sobere kleur!
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!