- Score redactie /20
We moeten er geen doekjes rond winden: hoe de Suzuki Across ging rijden en aanvoelen, kon ik al wel voorspellen voordat ik de sleutels van de testauto overhandigd kreeg. Het is namelijk weinig meer of minder dan een Toyota RAV4 PHEV met een wat minder origami-achtige snuit en Suzuki-logo's – dat op de achterklep is er trouwens netter op gekleefd dat bij de Swace, waar het er nogal geïmproviseerd uitziet. Overigens vind ik net als collega Yeelen dat die hertekende voorpartij de Across er eleganter doet uitzien dan de RAV4...
Ook over hoe dat zo gekomen is, kunnen we kort zijn, maar voor wie het niet wist: Suzuki heeft zelf geen volwaardige hybrides in zijn gamma (de Swift Sport, S-Cross en Vitara 'Hybrid' zijn slechts mild hybrids, met een 48-voltsysteem), laat staan een volledig elektrisch model, en dus riskeerde het kleine Japanse merk EU-boetes vanwege een te hoge gemiddelde CO2-vlootuitstoot. En dus werd de RAV4 omgetoverd tot Across, net zoals de Swace eigenlijk een Corolla Touring Sports Hybrid is.
Leuk
Mij niet gelaten, want als koele minnaar van SUV's herinnerde ik me de huidige generatie van de Toyota RAV4 als een best aangenaam exemplaar. Toen ik de auto bij de invoerder ging ophalen, was de batterij netjes opgeladen, wat in combinatie met de volle tank de boordcomputer een niet-onaardig totaal rijbereik van 790 kilometer deed vermeldenn vergelijkbaar met dat van een diesel dus. Hoewel het elektrische rijbereik volgens WLTP 75 kilometer bedraagt, moest in mijn geval de 2.5-benzinemotor het al na zo'n 50 kilometer overnemen. Maar aangezien een groot deel van die afstand op de snelweg werd afgelegd, kan ik hem dat niet echt kwalijk nemen.
Gelukkig weet de Across ook zuinig te blijven wanneer de energie in de 18,1 kWh-batterij is opgesoupeerd. Het Hybrid Synergy Drive van Toyota is immers zo uitgerijpt dat de batterijen ook tijdens het rijden erg efficiënt worden opgeladen. Zo noteerden we over een afstand van 264 kilometer, zonder dus opnieuw in te pluggen, een (gemeten) benzineverbruik van 5,4 l/100 km – wat overigens exact overeenkwam met de berekening van de boordcomputer. Binnenin is de Across uiteraard even ruim en netjes afgewerkt als de RAV4, met als enige opvallende verschil de letter S op het stuur.
Jammer
De Suzuki Across heeft een totaal vermogen van 306 pk ter beschikking. Misschien is dat wel een beetje te veel van het goede, want hoewel hij prat kan gaan op een deugdelijk onderstel en een geruststellend weggedrag, kun je hem bezwaarlijk sportieve aspiraties toedichten. Gezien zijn gewicht van meer dan twee ton is dat weinig verrassend, en het is ook helemaal niet erg, want op het vlak van comfort valt hem weinig te verwijten. Voor een gezins-SUV worden de verwachtingen op dat vlak perfect ingelost. Maar waarom moet hij dan in 6,0 seconden kunnen optrekken van 0 tot 100 km/u...? Temeer omdat de sereniteit aan boord bij een dergelijke oefening danig verstoord wordt.
Een kleine teleurstelling toen ik gepland had een beroep te doen op het geïntegreerde navigatiesysteem... dat er ondanks de fysieke knop met de vermelding 'Map' niet bleek te zijn... In de plaats verscheen op het 9 duim grote centrale scherm de melding "Functie niet beschikbaar. Navigatie is op uw systeem niet beschikbaar." Dan maar mijn toevlucht gezocht tot mijn smartphone. Op zich geen ramp dus, maar hoezo geen standaard geïntegreerde navigatie in een auto met een prijskaartje van 56.999 euro? Dat brengt ons trouwens bij het grootste minpunt van de Across, die zo de duurste Suzuki ooit is. Hij kost wel 250 euro minder dan zijn Toyota-evenknie, maar er zit wel een addertje onder het gras, want de Across heeft slechts recht op een geïntegreerde lader van 3,3 kW, terwijl die van de RAV4 PHEV twee keer zoveel aankan.
Dus
De Suzuki Across is me best goed bevallen. Het is een comfortabele en pretentieloze oplaadbare gezins-SUV die prat kan gaan op straffe prestaties, maar die er niet meteen toe aanzet om dat potentieel ook aan te spreken. Wat het verbruik betreft, lost hij de verwachtingen in, maar zoals vaak bij plug-inhybrides vormt de prijs een stevig struikelblok. In die mate dat hij met zijn CO2-normuitstoot van 22 g/km enkel interessant is voor professionals, omwille van zijn (voorlopig nog) interessante fiscaliteit.
Verwante testen
28-07-2021
9In dit artikel : Suzuki, Suzuki Across
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!