De Kuga staat al sinds 2008 in de Ford-catalogus, maar het model was nooit belangrijker dan vandaag. Deze derde generatie torst dan ook een grotere verantwoordelijkheid dan zijn voorgangers, die nog konden schuilen achter de schouders van de populaire Focus. Vandaag vertegenwoordigen SUV-modellen bijna de helft van de Europese autoverkoop en rekent Ford op de Kuga (en de compactere Puma) om de commerciële kar te trekken. Nu stuurt Ford zijn nieuwste SUV niet onvoorbereid naar het front; deze wagen bundelt het beste dat Keulen momenteel in de aanbieding heeft op het vlak van techniek en technologie.
Ook de verpakking evolueert. In vergelijking met de vorige Kuga is het nieuwe model breder en langer geworden, wat er samen met de verlaagde daklijn en de gegroeide wielbasis voor zorgt dat het lijnenspel aan spierkracht wint. Het koetswerkontwerp oogt ook wat gladder, met designelementen die we ook op de Puma en de Focus tegenkomen. Vooral het front met die bolle koplampen en dat grote radiatorrooster ziet er herkenbaar uit.
Interieur
Je zit wat hoger, maar verder oogt het interieur zowat identiek aan dat van de Focus. Dat is jammer, toch als je de materialen vergelijkt met de premiumambities die Ford koestert; hier en daar mocht het toch wat meer zijn. Die wat wankele kwaliteitsperceptie wordt krachtdadig gecounterd door de goede zithouding en de uitgedokterde ergonomie, die ervoor zorgt dat je meteen vindt wat je zoekt.
In tegenstelling tot vele concurrenten houdt Ford vast een klassieke knoppen, waardoor je niet altijd met het aanraakscherm aan de slag moet. Die centrale display meet 8 duim en zou beter leesbaar zijn als hij wat richting de bestuurder gedraaid zou staan, maar verder biedt het Sync3-infotainmentsysteem een heleboel helder gestructureerde menu’s en meer dan voldoende connectiviteitsmogelijkheden. Het digitale dashboard en de head-updisplay zijn nieuw, maar vergen een meerprijs of een upgrade naar een hoger uitrustingsniveau.
De nieuwe Ford Kuga biedt 475 liter aan laadvolume. Schuif je de tweedelige achterbank naar voren, dan groeit de bagageruimte naar 645 liter. Klap je de achterbank helemaal neer, dan beschik je over 1.543 liter. Het additionele batterijpakket van de Kuga Plug-in Hybrid doet het laadvolume krimpen. De kofferruimte van de PHEV-versie varieert tussen minimum 411 en maximum 1.481 liter.
Aandrijfgeheel
De Kuga PHEV combineert een atmosferische 2,5 liter-benzinekrachtbron met een elektrische motor, goed voor een systeemvermogen van 225 pk. Al die kracht wordt op de voorwielen gezet via een continu variabele transmissie. Hoewel Ford een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden belooft, moet de plug-inhybride SUV het vooral hebben van zijn zijdezachte krachtontwikkeling.
Naast de hybride rijmodus, waarbij de software de optimale wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor nastreeft, heb je ook de beschikking over een pure EV-stand, over een Save-functie (die de energie in de accu’s op peil houdt) en over een oplaadmodus (die de benzinekrachtbron gebruikt om de batterijen bij te laden). Het elektrische rijbereik bedraagt 56 kilometer, het gemiddelde brandstofverbruik 1,4 l/100 km en de CO2-uitstoot 32 g/km, toch als je het WLTP-protocol hanteert.
De daadwerkelijke benzineconsumptie hangt sterk af van de manier waarop je de Kuga PHEV gebruikt. Hoe korter de ritten en hoe regelmatiger de laadbeurten, hoe beter. Bijladen duurt ongeveer zes uur, maar dat kan een stuk sneller als je het klassieke 230-voltstopcontact ruilt voor een performantere infrastructuur.
Rijgedrag
Net zoals de Focus bouwt de nieuwe Kuga op Fords nieuwe C2-architectuur, wat ervoor zorgt dat het grotere koetswerk niet resulteert in een meergewicht. Eerder integendeel, want in vergelijking met zijn voorganger werd het nieuwe model 80 kilogram lichter. Maar dat is niet het geval bij de PHEV: de stekkerversie krijgt een extra accupakket van 14,4 kWh ingeplant, lithium-ionbatterijen die de totale massa naar 1.844 kilogram duwen.
De Kuga PHEV weet die extra kilo’s nochtans uitstekend te verstoppen. De 10 procent grotere koetswerkstijfheid, de laag ingebouwde batterijen en het bredere spoor zorgen ervoor dat deze SUV vlot van richting verandert. Alleen tijdens het remmen voel je het extra gewicht van de accu’s duwen, een gewaarwording die versterkt wordt door het wat onnatuurlijk aanvoelende rempedaal. De schuld van de recuperatiefunctie, die verder uitstekend werk levert en de batterijen vlug wat extra energie geeft. Maar al bij al rijdt de Kuga zoals je dat verwacht van een wat grotere, iets zwaardere en enigszins hoger op zijn poten gezette Focus.
Budget
In vergelijking met zijn voorganger werd de Kuga bij vergelijkbare motor maar 175 euro duurder, een bedrag waarvoor je een wat ruimere en stukken betere SUV in de plaats krijgt. Ook interessant: als Trend blijft de PHEV-stekkerversie netjes onder de grens van de 40.000 euro. De interessante fiscaliteit voor plug-inhybrides met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram doet de rest.
Verdict
De nieuwe Ford Kuga biedt meer ruimte dan zijn voorganger, rijdt nog prettiger en introduceert nu ook hybride varianten, zodat hij over alle wapens beschikt om de rol van commerciële speerpunt over te nemen van de Focus. En dat zal nodig zijn, want de concurrentie is sterker dan ooit.
- Binnenruimte
- Dynamisch én comfortabel
- Gevarieerd motorenaanbod, waaronder PHEV
- Afwerkingsdetails interieur
- Gereduceerde kofferruimte PHEV
- Remgevoel PHEV
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!