Het gamma van Polestar staat voor een flinke uitbreiding, maar voorlopig rekent de Chinse constructeur met Zweedse roots vooral op de facelift van de Polestar 2. De visuele veranderingen blijven beperkt, maar onder het aangescherpte koetswerk zijn de wijzigingen ingrijpender. Naar het voorbeeld van de technisch verwante Volvo C40 en XC40 schakelt ook Polestar over van voor- naar achterwielaandrijving. En dat is nodig ook, want de vernieuwde Tesla Model 3 is niet van plan zijn dominante positie op te geven.
Koetswerk en afmetingen Polestar 2 facelift
De nieuwe SmartZone-neuspartij onderscheidt de vernieuwde Polestar 2 het makkelijkst van zijn voorganger. Daarin zitten de camera's en radars ondergebracht die nodig zijn voor de verschillende achtieveveiligheidssystemen, waarvan er trouwens voortaan meer standaard zijn (net als een inductielader voor compatibele smartphones).
Daarnaast zijn de twintigduimwielen van gesmeed aluminium die vervat zitten in het Performance Pack, die van de Polestar 3. Voor de rest vindt Polestar blijkbaar dat de 2 nog voldoende fris voor de dag komt, want verdere uiterlijke wijzigingen zijn er niet te melden. Dat is fijn voor de eigenaars van het huidige model, want ze rijden niet meteen met een gedemodeerde wagen rond - een filosofie die ook Tesla hanteert voor zijn elektrische modellen.
>> Lengte: 4606 mm // breedte: 1859 mm // hoogte: 1479 mm // wielbasis: 2735 mm
Interieur en kofferruimte Polestar 2 facelift
Ook het interieur van de vernieuwde Polestar is niet radicaal anders dan voorheen. De sobere lay-out met Scandinavische inslag wordt gecombineerd met dezelfde displays voor de tellerpartij en de multimediamodule, die nog steeds draait op de Android Auto OS-interface van Google. Ook de koffer met praktische achterklep blijft gewoon behouden. Het laadvolume schommelt tussen 405 en 1.095 liter met neergeklapte achterbank.
>> Koffer: 405-1.095 liter
Specificaties en prestaties Polestar 2 facelift
De belangrijkste nieuwigheden zijn echter onderhuids te vinden. Het meest opvallende is wellicht nog dat de enkele motor van de Single Motor-versies voortaan achterin in plaats van voorin ligt en dus de achterste in plaats van de voorste wielen aandrijft, een configuratie die de vernieuwde Polestar 2 een levendiger weggedrag wil zorgen.
Die elektromotor in kwestie is trouwens samen met zijn omvormer nieuw ontwikkeld en levert 272 (PS2 Standard Range) of 299 pk (PS2 Long Range) en 490 Nm. Het sprintje van 0 tot 100 km/u wordt daarmee ingekort tot respectievelijk 6,4 of 6,2 seconden.
Maar ook motoren van de Dual Motor-versies werden onder handen genomen, wat resulteert in een totaal vermogen van 421 pk en 740 Nm (tegenover 408 pk en 660 Nm). Optrekken vanuit stilstand tot 100 km/u duurt hier 4,5 seconden. De topsnelheid blijft in alle gevallen beperkt tot 205 km/u.
Voor de Dual Motor met Performance Pack blijft het vermogen ongewijzigd (476 pk), en dus ook zijn sprinttijd van 4,2 seconden. Wel werd bij de Dual Motor-versies van de Polestar 2 meer de nadruk gelegd op de achterste motor, om de sensaties van een achterwielaangedreven auto te vergroten.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Polestar 2 facelift
De Polestar 2 krijgt ook andere lithium-ionbatterijen. De Long Range-versies hebben voortaan een uit 27 modules bestaand batterijpakket van toeleverancier CATL met een capaciteit van 82 kWh (in plaats van 78), terwijl de batterijen van de Standard Range-uitvoeringen geleverd worden door LG Chem, 24 modules tellen en een capaciteit bieden van 69 kWh (in plaats van 64).
Dat heeft uiteraard een gunstige invloed op het rijbereik: de Long Range Dual Motor boekt op dat vlak de grootste winst en geraakt volgens de WLTP-cyclus voortaan 592 km ver (+ 105 km). Voor de Standard Range Single Motor is dat nu 518 km (+40) en voor de Long Range Single Motor 654 km (+103). Dankzij de verbeterde samenstelling van de cellen zou bovendien de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen flink dalen.
Terwijl het kleinere accupakket beperkt is tot 135 kW voor snelladen, kunnen versies met het grotere pakket tot 205 kW gaan. Dat is genoeg om van 10% naar 80% te gaan in 28 minuten (34 minuten voor de kleine batterij). Thuis opladen op wisselstroom kan met 11 kW (driefasig).
Rijgedrag Polestar 2 facelift
Achter het stuur kan de gefacelifte Polestar 2 zijn imposante massa (2009 kg voor de door ons geteste Long Range Single Motor) nog steeds niet verhullen, maar hij biedt meer rijplezier dankzij de overstap naar achterwielaandrijving. Van een neutraal weggedrag met neiging tot onderstuur, gaan we naar een meer dynamische rijstijl zonder sportief te zijn - die het wel mogelijk maakt om met de achterkant te 'spelen' als je daar zin in hebt.
Het comfort blijft ondertussen goed, al blijft de Polestar 2 wel wat strak afgeveerd. Hoewel de geluidsisolatie van het interieur uitstekend is, maken de banden erg veel lawaai. Het blijft een beetje jammer dat je het regeneratief remmen niet wat beter kan moduelen, want je moet de intensiteit (met de keuze tussen uitgeschakeld, laag of normaal) afstellen via een specifiek menu op het centrale scherm - een fysieke snelkoppeling aan het stuur of op de middenconsole zou handiger zijn.
Anderzijds behoudt deze Polestar een zeer welkome functie: je kunt kiezen tussen conventionele cruise control en adaptieve cruise control met afstandsregeling.
Belgische prijs Polestar 2 facelift
Modeljaar 2024 van de Polestar 2 kan vanaf nu worden besteld, terwijl de eerste leveringen gepland zijn voor het derde kwartaal van 2023. Zoals vaak brengen de updates wel prijsstijgingen mee:
- Polestar 2 Standard Range Single Motor: vanaf 48.690 euro
- Polestar 2 Long Range Single Motor: vanaf 54.390 euro
- Polestar 2 Long Range Dual Motor: vanaf 60.690 euro
- Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance: vanaf 67.190 euro
>>> Overzicht Belgische prijzen Polestar 2 facelift
Polestar 2 facelift – verdict AutoGids
Deze facelift geeft de Polestar 2 het extra rijplezier dat ontbrak en de competitieve actieradius die nodig was om te blijven concurreren tegenover zijn belangrijkste rivalen. Als elektrische gezinswagen blijft de Chinese Zweed dan ook een performant alternatief voor de onvermijdelijke Tesla Model 3. Vooral om het lijnenspel stijlvoller en het interieurontwerp kwalitatiever is dan die van zijn Amerikaanse rivaal. Maar dat merk je ook aan het prijskaartje.
Foto's : Jonathan Godin
In dit artikel : Polestar, Polestar 2
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!