Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Abarth 595 50th Anniversary

Het is dit jaar net een halve eeuw geleden dat Abarth zijn eerste sportieve afgeleide voorstelde van de toenmalige Nuova 500. En dat wordt gevierd, met een tot 299 exemplaren beperkte reeks.

De eerste ombouwkits van Carlo Abarth voor de Fiat Nuova 500 dateren al uit 1958 en zijn dus haast even oud als het model zelf. Fiats manier om Abarth ten gelde te maken bestaat erin om van zijn twee modellen geregeld speciale reeksen uit te brengen - die sinds 2007 samen al goed waren voor 3.000 verkochte auto's. Die exemplaren kunnen soms erg duur zijn en zelfs echte verzamelstatus verwerven. Fiat speelt uiteraard in op de meest tot de verbeelding sprekende sportieve modellen uit de jaren zestig, met name met de in zeer beperkte oplage geproduceerde verjaardagseditie die we hier aan de tand voelen: de 595 50th Anniversary. Naast de voor de hand liggende uiterlijke opsmuk (waaronder rode stripings tegen een witte achtergrond) is deze 50th Anniversary in vergelijking met de 'gewone' 595 Turismo (met gerobotiseerde versnellingsbak) waarvan hij is afgeleid, 20 pk en evenveel newtonmeter krachtiger (tot 180 pk en 250 Nm koppel in de Sport-modus).

Daarentegen leek de Anniversary ons wel met meer finesse scherpe S-bochten aan elkaar te rijgen. Zijn Brembo-remklauwen grijpen grotere voorste schijven aan, terwijl achteraan eveneens geperforeerde exemplaren zitten. In de lange flauwe bocht die je vol gas neemt, had de Turismo dan weer minder moeite om zijn koetswerk vlak te houden, maar voor het sprintje naar 100 km/h en qua topsnelheid moet hij zijn meerdere erkennen in de 50th Anniversary (die respectievelijk 0,4 seconden en 15 km/h sneller is). We hebben rondje na rondje sereen kunnen afwerken dankzij de ruim bemeten remmen, zelfs met de niet-geperforeerde schijven van de basis-Abarth 500 (135 pk), waarmee we eveneens konden rijden. Ook de voorstoelen, het stuur en de ophanging werden onder handen genomen: dit zijn kleine bommetjes, die qua rijervaring niets meer te maken hebben met de stadsmus die de gewone Fiat 500 is.

Na een rondje in de 500 by Abarth zijn we ervan overtuigd: het schorpioenlabel verdient om op meer Fiats te hangen - en dan misschien wat minder vrouwelijke. Maar welke? “Er wordt aan gewerkt”, klinkt het officieel. Aan de 595 50th Anniversary zelf houden we een beetje een déjà-vugevoel over - een Abarth 500 met 180 pk en 250 Nm kennen we al langer, en ook de koetswerkaankleding zagen we al op eerdere speciale uitvoeringen. Maar ach, wat zou het: leuk speelgoed gaat nooit vervelen en kun je in niet genoeg variaties uitbrengen.

U kunt de Eerste Test van de Abarth 500 50 Anniversary nalezen in AutoGids 891 van 24/12/2013.

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars