Eerste test / Abarth 595 Competizione : Klein maar pittig
Het sperdifferentieel verbetert de trekkracht drastisch, zonder de auto af te remmen.
Zowat een jaar na zijn Fiat-neef onderging ook de Abarth-afgeleide van de stilaan een dagje ouder wordende 500 een kleine facelift. De weinig sportieve rijhouding en de relatief grote draaicirkel zijn gebleven, maar ook hier zien we dus andere lichtblokken en het geïntegreerde Uconnect-infotainmentsysteem verschijnen. Maar er is meer aan de hand. Zo zagen de ‘basis’-595 en de 595 Turismo hun vermogen elk met 5 pk stijgen, tot respectievelijk 145 en 165 pk. De 595 Competizione (tegenwoordig 180 pk en 250 Nm sterk) kan nu ook worden besteld met een echt mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen.
En dat differentieel lijkt ons zeker de moeite waard, want op een bochtig parcours verbetert het bij een sportieve rijstijl de trekkracht drastisch (althans op droog asfalt), zonder de auto af te remmen zoals een elektronisch systeem dat doet. Keerzijde is wel dat je het stuur maar beter met beide handjes kunt vasthouden, want dat krijgt flink wat koppelreacties te verwerken. Hou je daar rekening mee, dan staat deze 595 Competizione, die weliswaar geen koopje is, nog altijd garant voor een waanzinnige dosis fun, ook al door het bijzonder inspirerende geluid dat uit zijn vier uitlaten ontsnapt.
- Meeslepend aandrijfgeheel
- Trekkracht (met sperdifferentieel)
- Erg speels onderstel
- Rijhouding
- Draaicirkel, koppelreacties
- Duur speeltje
In dit artikel : Abarth, Abarth 500
Instagram: @kvnkrsmnsonwheels
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Alfa Romeo MiTo 1.4 T M-Air 163 TCT Quadrifoglio Verde
Peugeot 208 3d 1.6 THP 153kW GTi
Volkswagen Polo 3d 1.4 L TSI 110kW Blue GT DSG
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands