Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo 8C Spider

Samen met de gesloten 8C Competizione vormt de open 8C Spider de fraaist denkbare vitrine voor Alfa's knowhow. Alle vijfhonderd exemplaren zijn intussen verkocht, maar wij wisten er toch nog een te pakken te krijgen voor een wegtest.

Prijs
NB

De Ferrari-V8 in deze Alfa heeft nog een echte ziel. In tegenstelling tot zovele moderne krachtbronnen voel je hem trillen, ademen en leven. Alleen al hem aanzetten is een magisch moment. Heerlijk gewoon... Je rijdt nergens onopgemerkt voorbij in deze Alfa: een lichte duw op het gaspedaal doet meteen alle hoofden draaien en telkens als je je rechtervoet optilt, trakteert de V8 je op ontploffingen in de uitlaat, zoals bij een echte racemotor. Naast allerlei structurele verstevigingen kan de Spider-versie rekenen op een nieuwe voorruitbasis van koolstofvezel, die speciaal werd ontworpen om de stijfheid te garanderen. Dat doel lijkt alvast bereikt: deze Italiaanse schone is vrij van kraakgeluiden en zelfs met het dak open op wegen in slechte staat zijn amper trillingen merkbaar in de voorruitstijlen.

Gezien de weersomstandigheden tijdens onze test, de smalle landwegen die we vooral hebben opgezocht, maar boven alles de prijs en exclusiviteit van de 8C Spider hadden we niet meteen zin om de limieten van deze auto te gaan opzoeken. Ook op kletsnatte snelwegen is het opletten geblazen, want de brede banden zijn nogal gevoelig voor aquaplaning. De krachtige, fadingvrije en gemakkelijk te doseren koolstofremmen houden bovendien niet van vocht of lage temperaturen. Tot slot mag je niet uit het oog verliezen dat de snuit van de 8C heel dicht bij de grond hangt: oppassen dus bij verkeersdrempels.

Om nog beter van de muzikaliteit van de motor te kunnen proeven hebben we zelfs spontaan de kap opengegooid, hoewel het buiten amper 2 graden Celsius was. Maar met de ruiten omhoog, een muts op je hoofd en de verwarming op de hoogste stand is het puur genieten van deze 8C Spider. Luchtturbulenties worden netjes onder controle gehouden, wat erop wijst dat deze auto vele uren in de windtunnel heeft doorgebracht. Alleen die ene luchtstroom ter hoogte van het stuurwiel die onze handen verkleumde, deed ons uiteindelijk besluiten om de kap toch maar te sluiten.

De 8C is een auto zoals ze ze niet meer maken, een auto die je echt voelt leven en die je op ieder moment trakteert op rijplezier van een zeldzame intensiteit. Het recept voor dit moois? Simpel: een absoluut subliem design, een duivels aandrijfgeheel en een (passieve) ophanging die tot in de puntjes is afgesteld. Als Alfa die formule nu eens toepaste op een wat meer toegankelijk niveau, zou het geluk compleet zijn. Maar dat is natuurlijk nog wat anders...

U kunt de Eerste Test van de Alfa Romeo 8C Spider nalezen in autogids 793 van 17/03/2010.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo 8C

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker