De Alfa Romeo Quadrifoglio, maar dan nog hefitger en nog sneller. Dat is de omschrijving die de GTA en de GTAm het best past. Ter herinnering: GTA staat voor ‘gran turismo alleggerita’ (of ‘lichter gemaakte GT’). De ‘m’ in GTAm staat dan weer voor ‘modificata’ en verwijst naar een nóg radicalere versie. Of hoe een paar letters kunnen volstaan om de sfeer te schetsen...
Koetswerk en afmetingen
Bij de Alfa Romeo Giulia GTA, en meer nog de GTAm, draait het in de eerste plaats om een hyperagressief design. En het gaat hier om meer dan alleen maar decoratieve opsmuk, want de Italianen konden rekenen op de aerodynamische expertise van de Zwitserse specialist Sauber Engineering. Dat is het F1-team waarmee Alfa Romeo momenteel deelneemt aan de Formule 1. Alle zichtbare elementen zijn dan ook functioneel en verbeteren de downforce. Dat geldt onder meer voor de frontsplitter, die ook al op de Quadrifoglio te zien was, maar voor de GTAm nog groter werd en 4 centimeter in de lengte regelbaar is. De GTAm onderscheidt zich ook achteraan door zijn enorme achterspoiler, die eveneens verstelbaar is (manueel in vier standen).
Beide spoilers zijn vervaardigd van koolstofvezel, net zoals de zijskirts, de wielkastverbreders achteraan, de in de voorbumper geïntegreerde stroomlijnelementen en de achterdiffusor. En niet te vergeten de voorbumper zelf, de motorkap en het dak, zoals ook al het geval was voor de Quadrifoglio. Allemaal met de bedoeing zoveel mogelijk gewicht te besparen. De Alfa Romeo Giulia GTA weegt nog 1.605 kilogram, de GTAm zet niet meer dan 1.580 kg op de bascule (100 kg minder dan de Giulia Quadrifoglio).
Interieur en kofferruimte
Die gewichtsbeparende maatregelen zie je ook binnenin, vooral bij de Alfa Romeo Giulia GTAm: die draagt kuipstoelen uit carbon, schrapt de achterbank en beschikt over ruiten uit polycarbonaat. Voor we kunnen vertrekken, is het eerst wat zoeken naar de juiste rijhouding. De carbon kuipjes van Sabelt uit één stuk kunnen namelijk alleen in de lengterichting worden versteld. Hun hellingsgraad is wel regelbaar, maar alleen in de werkplaats – er komt sleutelwerk aan te pas – en de ingestelde stand kon ons jammer genoeg niet bekoren...
Tot daaraan toe, dat moet op te lossen zijn, maar erger is dat deze Sabelt-kuipjes ook een minder goede zijdelingse steun bleken te bieden dan de meer klassieke stoelen van de GTA! Voor het dashboard van beide modellen werd overvloedig gebruikgemaakt van zacht aanvoelend alcantara en van carbon. En op het instrumentenbord prijken nog steeds twee grote ‘echte’ wijzerplaten. Tja, de GTA(m) is een sportwagen, geen auto voor nerds...
Specificaties en prestaties
Om 30 pk te winnen ten opzichte van de Quadrifoglio kreeg de 2,9 liter grote V6 meer dan alleen maar aangepaste software. Hij maakt gebruik van andere drijfstangen, de koeling van de zuigers (door middel van oliesproeiers) werd herzien, en zelfs de luchtstromen voor de warmtewisselaars werden geoptimaliseerd. Met 540 pk en 600 Nm hoeven we er geen tekening bij te maken: het gaat hard in de Alfa Romeo Giulia GTA(m). 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden (of 3,6 voor de GTAm) en een topsnelheid van 300 km/u, alsjeblieft.
Maar naast het gevoel over onuitputtelijke en altijd beschikbare krachtreserves te beschikken weet deze doorontwikkelde V6 met een specifiek vermogen van 187 pk/l nog het meest te verrassen door zijn beschaafde karakter: hij vertoont nooit het minste schokje en herneemt bij lage toerentallen even vlot als een goede dikke turbodiesel dat zou doen.
Intussen hebben we de openbare wegen van Piemonte ingeruild voor enkele rondjes op een van de testbanen van Balocco. Daar kan de GTA(m) zijn talenten pas echt botvieren, in alle opzichten. De biturbo-V6 was al extravert op de weg, maar wordt ronduit explosief op circuit. De motor klimt lineair in de toeren, om vanaf 3.500 o/m plots luidruchtiger te worden in de rijmodi Dynamic en Race, wat duidelijk ten goede komt aan de sensaties die je ervaart.
De enige marge voor progressie schuilt misschien in de versnellingsbak: een ZF-automaat met koppelomvormer. In de normale rijmodus is die heel soepel en cijfert hij zich volledig weg, maar bij een sportievere rijstijl verloopt het terugschakelen minder snedig dan bij een versnellingsbak met dubbele koppeling. De bak schakelt daarentegen wel zeer snel op, wat in de meest extreme rijmodi gepaard gaat met een kleine koppelonderbreking die zeer ‘racy’ aanvoelt.
Alleen enkele uitlaatplofjes bij het terugschakelen waren naar ons gevoel welkom geweest. Een ander puntje van detailkritiek is dat de V6 misschien wat hoogtoeriger had mogen zijn. Het maximumvermogen wordt al geleverd bij 6.500 o/m en de begrenzer grijpt een paar honderd toeren later al in – net wanneer je het gevoel krijgt op dreef te komen.
Rijgedrag
Onderweg naar de snelweg kiezen we voor de normale rijmodus. En daar is meteen de eerste verrassing: het stuur is zeer aangenaam licht en voelt natuurlijk aan – helemaal iets anders dan de karikaturale afstelling van sommige Duitse auto’s. De stuurinrichting van deze Alfa Romeo Giulia GTAm wekt onmiddellijk vertrouwen dankzij haar uitstekende rechtuitstabiliteit, maar bovenal reageert ze zonder de minste inertie en met een respons die zeldzaam is voor een productieauto: de kleinste stuurinput vertaalt zich met chirurgische precisie in een bliksemsnelle richtingsverandering.
Tegelijkertijd geeft de voortrein blijk van een ongelooflijk potentieel: de vrijwel onbestaande rolneiging van het koetswerk en de grip van de Michelin Pilot Sport Cup 2-rubbers maken snelle en zuivere lastwissels mogelijk, met een onberispelijke gierbalans tussen de voor- en achterkant van het voertuig. Ongelooflijk efficiënt, maar het vergt allemaal wel enige gewenning. Uit gewoonte hebben we namelijk de neiging te veel in te sturen en onze handen onnodig op het stuur te verplaatsen, terwijl de Alfa Romeo Giulia GTA(m) fingerspitzengefühl en dosering vereist.
We staan vooral te kijken van het ophangingscomfort. De nieuwe veren en de speciaal afgestelde schokdempers van deze Alfa Romeo Giulia GTAm zorgen ondanks de grote 20-duimwielen voor een ongelooflijk zacht wegcontact, en in- en uitveerbewegingen worden – tot onze grote verbazing – niet plankhard afgeremd. Integendeel, je voelt de carrosserie zachtjes deinen over de golvingen van het wegdek. Geheel onverwacht in een auto als deze, en bijna ongelooflijk.
Belgische prijs Alfa Romeoe Giulia GTA/GTAm
De liefde mag geld kosten: de hardcore Alfa Romeo Giulia GTA kost minstens 177.000 euro, de nog extremere GTAm verkoopt zijn huid vanaf 182.000 euro.
Alfa Romeo heeft voor deze Giulia GTA(m) een exclusief aankoopproces opgezet, waarbij de klant rechtstreeks contact heeft met een zogeheten brand ambassador. De exclusiviteit wordt daarnaast benadrukt door een ervaringspakket, met een Bell-helm met een speciale GTA-decoratie en een serienummer, een Goodwool-autohoes in koetswerkkleur (op verzoek personaliseerbaar) en exclusieve aftersalesdiensten. De GTAm wordt bovendien geleverd met een complete set racekleding van het merk Alpinestars.
>>> Alfa Romeo Giulia: ontdek alle modellen, versies en prijzen
Alfa Romeo GTA/GTAm - verdict AutoGids
We kunnen ons niet meer herinneren wanneer we nog eens zo enthousiast geweest zijn over een auto. De Alfa Romeo Giulia GTA(m) is een echte openbaring. Hoe ongelooflijk het ook klinkt, hij kan alles. Door de week is deze dit een comfortabele gezinsauto, maar in het weekend verandert hij in een heuse (en geduchte) racewagen. Daar staat natuurlijk wel iets tegenover, want hij kost meer dan dubbel zoveel als een Quadrifoglio. Bovendien is de productie beperkt tot 500 exemplaren... die al bijna allemaal verkocht zijn.
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!