Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo Giulia Veloce: wintersporter

Geschreven door Felix Bouland op

Met de nieuwe Veloce wil Alfa Romeo het gat opvullen tussen de “normale” Giulia en de machtige Quadrifoglio Verde. Daarmee komt hij tegemoet aan zij voor wie de Super nog net tekortschiet.

Het concept

De naam Veloce is nauw verbonden met een aantal modellen die bij de beste Alfa’s uit de geschiedenis horen. Hij verscheen voor het eerst in 1956 op de Giulietta Sprint en wees toen op een model dat een aantal verbeteringen had ondergaan om zijn sportieve karakter meer in de verf te zetten. Vandaag respecteert Alfa zijn eigen traditie met de Giulia Veloce, een iets meer gespierde variant van de brave berline. Die neemt plaats tussen de Giulia Super en de machtige Quadrifoglio Verde.

 

  • Rijplezier, weggedrag
  • Efficiënt Q4 zonder plezier te vergallen
  • Comfort (adaptieve ophanging)
  • Stroomlijngeluiden
  • Kwaliteitsindruk van sommige bedieningselementen
  • Bestaansrecht op de Belgische markt?

 

Wat er verandert

Om hem te kunnen onderscheiden van een ‘banale’ versie krijgt de voorbumper een nieuwe spoilerlip terwijl de achterbumper een (puur esthetische) diffuser krijgt tussen de twee uitlaatmonden. De raamkaders en de remzadels zijn zwart. In het interieur gaat het comfort van de passagiers erop vooruit (in tegenstelling tot de kwaliteitsindruk) dankzij sportstoelen die eindelijk voldoende zijdelingse steun bieden. Die zijn standaard verwarmd en elektrisch verstelbaar.

 

Hoe rijdt hij?

De Veloce is meer dan alleen schijn en verbergt al zijn subtiliteit onder zijn motorkap. Hij is namelijk verkrijgbaar met slechts twee specifieke motoren, die elk op hun eigen brandstof lopen. Op benzinevlak gaat het om een gloednieuwe 2.0-viercilinder met een twinscrollturbo die hem helpt om 280 pk en 440 Nm te ontwikkelen. In de dieseldivisie speelt de 2.2 JTDm met multipointinjectie die we al goed kennen uit het gamma. Hij produceert hier 210 pk en 450 Nm (470 Nm in overboost). Beide viercilinders worden standaard geleverd met de ZF-achttrapsautomaat, die hier iets sneller lijkt te reageren dan in de Super. Daarna wordt de hele cavalerie in goede banen geleid dankzij een nieuwe vierwielaandrijving met de naam Q4. Hoewel iedereen te spreken lijkt over de esthetiek van de nieuwkomer, blinkt hij vooral uit op de weg. We kennen de capaciteiten van dit aangename chassis uit de Giulia, dat wordt ondersteund door een precies en stevig stuur. Gelukkig maar, want tijdens onze test in het noordwesten van Italië kwam de regen met bakken uit de lucht gevallen en over de met modder en bladeren bedekte wegen gestroomd, die daardoor in heuse schaatspistes waren veranderd. Dat is niet optimaal om alle pk’s los te laten, maar wel een mooie gelegenheid om het Q4-systeem te testen. Al vanaf de eerste haarspeldbocht wordt alles duidelijk: de Giulia behoudt zijn achterwielaangedreven temperament en doseert de koppelverschuiving naar de voorwielen weliswaar abrupt maar perfect (tot 60 procent). Op gladde ondergronden voel je de voordelen ervan vooral bij het uitkomen van een bocht. Hoewel de achtertrein iets speelser is in de Dynamic-modus, worden de bewegingen ervan snel in de kiem gesmoord door het ESP. Het is spijtig dat dat laatste systeem niet kan worden uitgeschakeld in een auto met een dergelijke sportieve roeping.

 

Budget & uitrusting

De Giulia neemt plaats tussen de Super en de Quadrifoglio Verde. Voor 44.840 euro voor de diesel en 46.090 euro voor de benzine is hij ook de best uitgeruste “normale” Giulia. Naast zijn twee specifieke motoren, zijn standaard achttrapsautomaat en zijn vierwielaandrijving krijgt de Veloce namelijk ook 18-duimvelgen, elektrische en verwarmbare sportstoelen met elektrisch verstelbare flanken, een verwarmd sportstuurwiel, een automatische airco in twee zones, xenonlampen en een actieveveiligheidspack. Onder de interessante opties vinden we de adaptieve ophanging (1.150 euro), die de Giulia een indrukwekkend rijcomfort geeft. Dankzij een klein knopje met daarop een tekening van een schokdemper kan je de werking van de ophanging bovendien loskoppelen van de rijmodi.

 

Concurrenten

Met zijn combinatie van veel vermogen en vierwielaandrijving vormt de Giulia Veloce niet echt het hart van het gamma, zowel op benzine als op diesel. Onder zijn rechtstreekse rivalen vinden we de Mercedes C250d 4Matic (204 pk) en de Audi A4 3.0 TDI (218 pk). Beide zijn gemiddeld 1.500 euro duurder dan de Alfa. BMW biedt enkel de 330d met 258 pk als xDrive en die is 5.000 euro duurder. Voor de benzineversies zijn de Duitsers minder duur maar ook minder krachtig (252 pk voor de BMW 330i xDrive of de Audi A4 2.0 TFSI Quattro). Jaguar biedt enkel vierwielaandrijving op de 180 pk-versie van de XE en hoort dus niet bij zijn rechtstreekse rivalen.

 

Ons verdict

De Giulia Veloce wordt in België op de markt gebracht tijdens het salon van Brussel, in januari. Je kan je vragen stellen over het nut van een dergelijke versie op de Belgische markt, maar Alfa Romeo heeft er toch maar een plezierige berline mee gecreëerd, die efficiënt is op alle types ondergrond en die bulkt van het karakter.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars