Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo Giulietta Q.V.

Na de minifacelift die de gewone Giulietta's al te beurt viel, nam Alfa Romeo nu de Quadrifoglio Verde onder handen. Voortaan heeft die topversie recht op de motor en versnellingsbak van de 4C.

Net als voor de 'gewone' varianten van de Giulietta is ook in het geval van deze sportieve topversie de update aan de buitenkant zo goed als onzichtbaar. Het meest 'opvallende' is nog het opgefriste design van de grille, dat wordt overgenomen van de rest van het gamma. Ook binnenin vond niet bepaald een revolutie plaats. Het grootste nieuws is echter te vinden tussen de voorstoelen in, want daar staat nu altijd de schakelpook van Alfa's gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele (droge) koppeling TCT. Aangezien de Italianen van mening zijn dat een manuele bak niet langer past bij een model met sportieve roeping, wordt die zelfs ronduit niet meer aangeboden in de Quadrifoglio Verde's. Pech dus voor de liefhebbers die meer van de oude stempel zijn...

Terwijl de rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor uit de 'vorige' Giulietta Quadrifoglio Verde grondig onder handen werd genomen alvorens hij in de 4C terechtkwam, maakt die laatste versie nu de omgekeerde beweging. Dat betekent dat de viercilinder nu ook hier 240 pk bij 5.750 o/m sterk is, tegenover 235 pk bij 5.500 o/m voordien. In de praktijk wordt deze motor, die overigens voldoet aan de Euro 6-norm en een voor zijn prestatieniveau interessante CO2-normuitstoot kan voorleggen, dan ook gekenmerkt door een bijzonder soepel karakter, een van de eigenschappen - naast een sportief afgestelde, maar al bij al best inschikkelijke ophanging - die Alfa ertoe aanzetten om de dagelijkse bruikbaarheid van zijn QV-modellen te onderstrepen. Onder extreme omstandigheden - lees: op circuit - vertoont de ophanging wat pompneigingen, op de gewone weg wordt het koetswerk daarentegen behoorlijk ondersteund.

Op het eerste gezicht veranderde de Giulietta Quadrifoglio Verde niet bijzonder, maar met name zijn interieurevoluties maken hem weer up-to-date, terwijl hij zich dankzij zijn nieuwe motor-versnellingsbakgeheel moet kunnen blijven weren tegen andere hot hatches uit zijn segment, zoals de Ford Focus ST of de Volkswagen Golf GTI Performance.

U kunt de Eerste Test van de Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde nalezen in AutoGids 905 van 9/7/2014.

In dit artikel : Alfa Romeo

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars