Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Alfa Romeo Junior (2024) - de Ellettrica Veloce getest

Geschreven door Hans Dierckx op

De Junior luidt in vele opzichten een nieuw tijdperk in voor Alfa Romeo. Het is de eerste kleine cross-over van het Milanese merk, de eerste EV en ook de eerste die buiten Italië gebouwd wordt. Dat leidde bij de lancering al meteen tot een kostelijk tafereel...

In veel opzichten is de Alfa Romeo Junior een frisse start voor het ooit zo roemruchte merk. De zoveelste, maar ditmaal in de schoot van Stellantis wel met het perspectief van minstens tien jaar bestaanszekerheid, zo is vanuit Parijs althans beloofd. De Junior is het eerste model dat volledig in het Stellantis-tijdperk ontwikkeld is, op een Frans platform. Het is de eerste EV van het merk, en ook nog eens degene die de vernieuwde huisstijl inluidt. 

Koetswerk: design Alfa Romeo Junior

Dat de nieuwe Alfa Romeo Junior amper drie jaar later van de fabrieksband komt gerold, toont aan dat er erg snel gewerkt is. “Bij de VW-groep was er heel veel geld”, vertelt de Madrileense designer ons, terwijl hij met beide handen het smijten met biljetten uitbeeldt. “Maar beslissen ging traag, met heel veel comités en vergaderingen. Bij Alfa heerst wat meer de sfeer van een start-up. Het is een heel kleine ploeg.”

Alfa Romeo Junior  Ellettrica Veloce test

Er zitten leuke vondsten op de Alfa Romeo Junior, maar ook wat eigenaardigheden, en het geheel lijkt wat een samenraapsel dat vooral illustreert hoe moeilijk het nog is om je te onderscheiden in deze drukbezette categorie. Het postuur heeft veel van de Nissan Juke, terwijl de scherp afgesneden kont (‘coda tronca’ in schoon Italiaans) met zwarte bies zowat van overal kan komen.

Deze elektrische topversie van de Junior, annex Veloce, heeft een uitvergrote en in het zwart uitgevoerde versie van de Biscione in het schildvormige koelrooster. De andere versies tonen daar de merknaam in het groot. Niet zo onbelangrijk voor hen, want na decennia van inconsistent beleid is er een nieuwe generatie automobilisten bij wie de naam Alfa Romeo nog maar weinig bellen doet rinkelen.

Alfa Romeo Junior  Ellettrica Veloce test

Wat tegelijk ook opvalt, is hoe Stellantis erin slaagt om de verwantschap met andere modellen rond hetzelfde skelet te verbergen, en niet bespaart door opzichtig onderdelen te delen. Onderhuids is de Alfa Romeo Junior immers dezelfde auto als de Jeep Avenger en de Fiat 600, die eveneens in die Poolse fabriek van de band rollen. Maar het enige zichtbaar gedeelde onderdeel is de voorruit. Zoveel verwante modellen kunnen maken die toch zo sterk verschillen, getuigt van een ontwerpkundig vernuft en industriële flexibiliteit.

Interieur en koffer Alfa Romeo Junior

De proporties misleiden mogelijk, maar de Alfa Romeo Junior is een kleintje. De zitruimte is correct, ook achterin. En met een laadvolume van 400 liter (en 1.265 liter met neergeklapte achterbank) is ook de koffer afdoende, maar verwacht geen reiswaardige gezinswagen. De sfeer zit er in elk geval wel in, zeker in deze Veloce-variant, met Sabelt-kuipstoelen, rode lichtaccenten en her en der alcantara. Niet zo geslaagd is de afwerking. Meer bepaald de materiaalkeuze mag voor de prijs hoogwaardiger zijn.

Alfa Romeo Junior  Ellettrica Veloce test

Bemerk ook de twee kokers achter het stuur, typisch voor Alfa. Je treft daarin echter geen wijzerplaten, wel een kleurenscherm. Centraal zit een net zo groot aanraakscherm, waarop het even zoeken is om wegwijs te geraken. De airco bedien je gelukkig wel via klassieke knoppen.

Motoren: Ibrida en Ellettrica Alfa Romeo Junior

Wie zou het ooit gedacht hebben, dat een Alfa Romeo bloedverwant zou zijn van een Opel Corsa of Citroën ë-C4? Zo gaat het hier om het elfendertigste model op het CMP-platform, van oorsprong afkomstig van bij het toenmalige PSA. Je kan de Junior met verbrandingsmotor krijgen, de bekende drukgevoede 1.2-driecilinder van 136 pk, steeds met gerobotiseerde versnellingsbak. Die versie heet Ibrida, maar laat je niet wijsmaken dat het om een volwaardige hybride gaat; er is niet meer dan een klein 48-voltmotortje ter ondersteuning.

Alfa Romeo Junior  Ellettrica Veloce test

De versie waarmee we al konden rijden, was de volledig elektrische Alfa Romeo Junior Veloce. Die heeft een nieuwe motor, ontwikkeld samen met Nidec. Tijdens de ontwerpfase genereerde hij 240 pk, maar kort voor de dynamische presentatie herprogrammeerden de Italianen hem tot 280 pk. Da’s aanzienlijk voor een autootje van dik 4 meter.

De Junior Ibrida en Elettrica Veloce zullen pas begin 2025 hun opwachting maken (maar kunnen al wel besteld worden). Midden in het aanbod zit echter nog een bravere elektrische variant met 156 pk, die al in september in de showrooms zal staan. Het gaat om de bekende en notoir efficiënte M3-motor. In de Junior hebben we die echter nog niet kunnen uitproberen, evenmin als de 1.2, dus daarover kunnen we nog geen oordeel vellen.

Rijgedrag Alfa Romeo Junior

Om al die cavalli in het gareel te houden monteert Alfa Romeo een mechanisch sperdifferentieel op de voortrein, wat uniek is voor een EV. Tijdens onze relatief korte testrit op het testcircuit van Balocco bleek dat dat extraatje van de Junior een verduiveld snedig karretje maakt. Ga je midden in de bocht vol op het gas, dan leidt het buitenste voorwiel je gedecideerd naar de koord. Het geeft de auto zelfs een ruig kantje, als een hete hatchback.

Alfa Romeo Junior  Ellettrica Veloce test

De enorme wielen (20 duim!) met kleverige Michelins dan wel Pirelli’s zorgen voor een overdosis grip, en de voortrein reageert erg gevat op de orders. Onze complimenten voor het sportchassis van deze Veloce-variant.

Rijbereik Alfa Romeo Junior

Door de late vermogenssprong is de Veloce-variant nog niet gehomologeerd en kunnen we dus evenmin iets melden over het rijbereik van die versie. De accu is in elk geval dezelfde in beide elektrische varianten, met een brutocapaciteit van 54 kWh. Afgaande op onze ervaring in de Jeep Renegade zal je in de 156 pk-versie in de praktijk op 400 kilometer mogen rekenen. Voor de variant met 280 pk is het koffiedik kijken.

Prijs Alfa Romeo Junior

Je betaalt minimum 29.200 euro  voor de 1,2-liter met gerobotiseerde zesbak. De volledig elektrische versie van 156 pk gaat voor 38.700 euro de deur uit en de Veloce van 280 pk is nog eens 9.000 euro duurder: 47.700 euro! 

OVERZICHT Versies en Belgische prijzen Alfa Romeo Junior

Verdict Alfa Romeo Junior

Als Veloce is de Alfa Romeo Junior best wel een bijzonder karretje. Met die mechanische sper en dat puntige onderstel is het de dichtste benadering van een hot hatch die we al meegemaakt hebben in het elektrische tijdperk. Even afwachten wel of de rationelere versies overeind blijven zonder al die sportieve smuk.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Junior

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker