Eerste test / Alfa Romeo MiTo 1.4 TB 135 TCT
Sinds kort heeft nu ook de Fiat-groep zijn eigen gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, die bij Alfa Romeo TCT heet. De MiTo 1.4 TB 135 is de eerste die ermee mag uitpakken.  
De MiTo lijkt een beetje Alfa’s uitverkorene. Niet alleen kreeg de trendy veelzijdige stadsauto bij zijn lancering als eerste het DNA-systeem met zijn drie rijstanden (Dynamic, Normal en All Weather), hij kreeg ook de eer om de MultiAir-technologie in te wijden en nu mag hij de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling van de Italiaanse groep introduceren, in combinatie met de drukgevoede 135 pk-ver-sie van de MultiAir-1.4.
Als we het hebben over gerobotiseerde versnellingsbakken met dubbele koppeling, kunnen we niet anders dan Volkswagen vermelden, dat pionier ter zake was met zijn DSG, waarvan ondertussen een natte (de originele, met zes verhoudingen) en een droge versie bestaat (de nieuwere generatie, met zeven verhoudingen). De populariteit van de DSG zette al verschillende constructeurs ertoe aan een eigen systeem te ontwikkelen. Nu ook dus Fiat Powertrain Technologies, dat voor de dag komt met de DDCT-versnellingsbak (Dual Dry Clutch Technology, met droge koppelingen dus), of – in Alfa-terminologie – TCT (Twin Clutch Technology).
Bij de MiTo 1.4 TB 135 vergt deze TCT overbrenging op zich slechts een extra investering van 1.500 euro, met als kanttekening weliswaar dat het systeem alleen verkrijgbaar is voor het hoogste (en dus duurste) uitrustingsniveau Distinctive. Vanaf april/ mei zal deze nieuwe versnellingsbak ook verkrijgbaar zijn in de grotere Giulietta met deze motor en met de 2.0 MJET, later zouden nog andere modellen uit de Fiat-groep moeten volgen.
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo MiTo
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands