Achter zijn dieper uitgesneden en rondere bumpers heeft de nieuwe A3 Sportback aan body gewonnen: vergeleken met zijn voorganger is hij even hoog, maar 3 centimeter langer en evenveel breder. Met zijn 4,34 meter is hij nog altijd 8 centimeter korter dan een Mercedes A-Klasse, maar wel 2 centimeter langer dan een BMW 1-Reeks en 6 centimeter langer dan zijn neef, de Volkswagen Golf VIII, waarmee hij een aantal onderdelen deelt, te beginnen bij zijn MQB-platform.
Interieur
Zoals constructeurs meestal doen bij een generatiewissel kondigt Audi ook deze keer meer binnenruimte aan voor de inzittenden, met name op elleboog- en schouderhoogte, en dan vooral achterin... Als dat al waar is, hebben wij daar bij dit eerste contact in ieder geval niet echt iets van gemerkt. Wat de kofferbak betreft, houdt de nieuwe Sportback het met 380 liter onder het bagagescherm bij een status quo. De dubbele vloer die kan worden uitgelijnd met de laaddrempel, is nog altijd van de partij, terwijl een gemotoriseerde achterklep zijn intrede doet in de optielijst (430 euro).
De cockpit is zonder twijfel het belangrijkste evolutiepunt van deze nieuwe A3. Dankzij zijn strakke lijnen en talloze hoeken en kanten pakt het dashboard uit met meer uitgesproken volumes, die zelfs schaamteloos binnendringen in de ruimte die normaal voor de inzittenden is bestemd (vooral aan passagierszijde steekt het dashboard uit). Hoewel dit futuristisch ogende geheel er goed uitziet en alle nieuwe digitale technologie maximaal tot haar recht laat komen, lijkt het risico niet uit te sluiten dat liefhebbers van goede, stevige berlines ‘op zijn Duits’, die wel gecharmeerd waren door de drie voorgaande generaties, erop afknappen...
Toch lijkt het hier om een bewuste keuze van Audi te gaan, want in Ingolstadt streven ze al enige tijd een meer dynamische uitstraling na, om zich beter te kunnen positioneren tegenover BMW en Mercedes. Een ander markant punt is dat de bestuurdersstoel dichter bij de vloer is geplaatst. “Om het sportieve karakter van het model te versterken”, aldus Audi. En inderdaad, wie houdt van een dynamische rijstijl, zit gewoon beter in deze nieuwe A3 dan in de vorige generaties.
Aandrijfgeheel
Bij de lancering zijn benzine en diesel nog altijd de primaire energiebronnen voor de Audi A3 Sportback, die binnenkort evenwel een beroep zal doen op mildhybride systemen om zijn rendement te verfijnen. Dat is met name het geval voor de 35 TFSI-versie, aangedreven door een 150 pk sterke 1.5-benzine, die zeer binnenkort kan worden bijgestaan door een starter-alternator. Die kan tot 12 kW terugwinnen bij het afremmen en automatisch tot 9 kW en 50 Nm teruggeven bij het optrekken, om de verbrandingsmotor te ontlasten en zo brandstof te besparen. Het systeem werkt met een kleine lithium-ionbatterij op een spanning van 48 volt.
De 1 liter grote en 116 pk sterke driecilinder (30 TFSI), die zijn opwachting maakte in het vorige model, blijft ook van de partij in het benzinegamma. Voor dieselrijders is de A3 nog altijd verkrijgbaar als 30 of 35 TDI, allebei uitgerust met dezelfde drukgevoede 2-liter, met respectievelijk 116 of 150 pk. Afhankelijk van de uitvoering kunnen klanten kiezen voor de handgeschakelde zesversnellingsbak of de gerobotiseerde S-Tronic-bak met dubbele koppeling. De Quattro-vierwielaandrijving komt later, net als de cng-versies en natuurlijk de plug-inhybrides, waarvoor Audi twee vermogensniveaus aankondigt.
Rijgedrag
Het onderstel voelt verrassend zacht aan en remt tegelijk koetswerkbewegingen keurig af. Het stuur is relatief licht, maar biedt voldoende feedback. Net zoals voorheen kan de A3 Sportback zijn rijgedrag nog altijd aan de stemming van de bestuurder aanpassen via het Drive Select-systeem en zijn rijmodi (Comfort, Dynamic, Efficiency, Auto of Individual).
En natuurlijk biedt Audi de liefhebbers van rijassistentie ook hier alles wat het in huis heeft: een adaptieve snelheidsregelaar met automatische remfunctie, actieve spoorassistentie, een dodehoekcontrole, een automatische noodremfunctie in de stad, enzovoort. De A3 is nog geen autonome auto, maar hij komt behoorlijk dicht in de buurt...
We zijn minder overtuigd door de ‘tuimelschakelaar’ in het midden van de console, waarmee je de gerobotiseerde S-Tronic-versnellingsbak moet bedienen... Net als in een Porsche 911 heeft dit pookje de verdienste dat het minder ruimte inpalmt, maar het ontneemt ons wel het plezier om manueel te schakelen – gelukkig behield Audi de peddels aan het stuur – terwijl het langzamer blijft bij stilstaande manoeuvres dan een goeie ouwe hendel.
Budget
De startprijs is vastgesteld op 26.100 euro voor de 30 TFSI op benzine en bij 27.850 euro voor de 30 TDI. Prijzen die afgestemd zijn op die van de BMW 1-Reeks en de Mercedes A-Klasse, of wat had u gedacht...
Verdict
Deze vierde generatie van de Audi A3 Sportback wil die van de bevestiging zijn. Ten eerste de bevestiging van het dynamisme, met een meer uitgesproken styling en een cockpit en onderstel die meer sportiviteit uitstralen. Maar ook de technologische bevestiging, met een hypermoderne uitrusting die veel ruimte biedt voor digitale en tactiele technologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!