Eerste test / Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 252 Quattro : Vierseizoenscabrio
In het zog van de Coupé en de Sportback maakt nu ook de Audi A5 Cabriolet zijn intrede. En de 2.0 TFSI leent zich zowel om wat te flaneren onder een stralend zonnetje als om een stukje te scheuren.
De A5, waarvan algemeen erkend werd dat hij een van de mooiste silhouetten had die het autolandschap de jongste jaren mocht kleuren, gaf Audi de mogelijkhei om zijn stijl en zijn identiteit te versterken. De estheten zijn trouwens gevolgd en verkozen de vloeiende en pure lijnen van Ingolstadts coupé veelal boven de hoekige interpretatie van BMW. In cabriovorm onderscheidde de Audi zich nog wat meer van zijn andere Duitse concurrent, door een stoffen vouwdak te behouden en niet te kiezen voor een hard wegklapdak zoals BMW voor zijn 4-Reeks gebruikt.
Dat is natuurlijk wat kwetsbaarder, maar het levert ook een meer natuurlijke elegantie op. De tweede generatie A5 brengt geen schokkende vernieuwingen. Op stijlvlak tenminste, want technisch krijgt hij een volledig nieuw ontwikkelde koetswerkstructuur, die niet alleen 40 kilo minder weegt dan zijn voorganger, maar ook 40 procent meer torsiestijfheid ontwikkelt. Beide zijn belangrijke aspecten om een auto een goede wegligging te bezorgen.
- Nauwkeurig weggedrag, structuurstijfheid
- Efficiënte en geruststellende vierwielaandrijving
- Geluiddemping, zowel met de kap dicht als open
- Aangename, soepele 2.0 TFSI
- Afwerking, ergonomie
- Beperktere ruimte achterin
- Soms aarzelende S-Tronic
- Verbruik kan oplopen
- Stevig prijskaartje
- Talrijke en dure opties
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands