Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A5 en S5: vormen en hervormen

Geschreven door Gaetan Philippe op

De unieke coupé afgeleid van een berline is zonder twijfel het model dat Audi het minst regelmatig vervangt. Deze nieuwe A5 is dus van groot belang en moet een hele tijd meegaan.

Het concept

Wanneer hij wordt afgeleid van een vierdeursberline, is de coupé de koetswerkvariant die zijn klassieke stijl het beste behoudt en minder snel veroudert. Hoe moeten we anders verklaren dat de A5 Coupé nog maar aan zijn tweede generatie toe is, na een eerste model (2007-2016) dat bijna tien jaar overleefde? Eerder kreeg de coupé van de Audi 80 (1988-1995) geen opvolger en een kortere carrière. Hij draaide niet langer mee dan de mythische Coupé GT (1981-1987) of de coupé 100 S uit de begindagen (1970-1976). Van de GT werd de Coupé quattro en de befaamde ‘Ur-quattro’ afgeleid, zoals de 80 Coupé de S2 voortbracht en – minder lang geleden – de A5 als basis diende voor de S5. Deze coupé uit de middenklasse is historisch gezien de eerste en beste vertegenwoordiger van sportiviteit volgens Audi. Het bewijs? Eén op de vijf verkochte A5’s is een S5.

  • Stijl en weggedrag dynamischer dan vroeger
  • Verfijnde, krachtige en zuinige motoren
  • Meer comfort, afwerking blijft top
  • Hoger in het gamma, ook qua prijs
  • Motoren niet zo fiscaal gunstig
  • Optiepolitiek

Wat er verandert

Net als de A4 berline van de vijfde generatie die eind vorig jaar gelanceerd werd, gebruikt de A5 Coupé het MLB Evo-platform van de tweede generatie, dat – met specifieke afmetingen – ook gebruikt wordt voor de Q7, Bentley Bentayga en binnenkort de nieuwe A8. Tegenover zijn voorganger wordt de A5 Coupé 5 cm langer in zijn geheel en 1,4 cm in de wielbasis, maar zonder de breedte of hoogte te veranderen. Het interieur is iets langer (+17 mm) en breder (+26 mm). De koffer is kampioen in zijn categorie en wint 10 dm³.  Net als bij de A4 berline staan de achteruitkijkspiegels nu op de deurpanelen en niet meer in de hoek van de zijruit. Dat is al sportiever. Maar er is meer: het koetswerk met twee deuren onderscheidt zich van de vierdeurs door een specifieke behandeling van de oppervlakken. De wielkasten zijn prominenter aanwezig onder een meer uitgesproken, golvende koetswerklijn. De bumpers en koplampen – xenon vooraan, led achteraan – hebben hun eigen contouren. De nieuwe motorkap vormt de bekende ‘powerdome’ waar liefhebbers van Duitse sportwagens van houden. Toch blijft de neus nog discreet, met vier motorkaplijnen die samenkomen bovenaan het radiatorrooster. Daarachter ligt een motor in lengterichting, de typische architectuur van het topgamma van Audi. Hij is beschikbaar met voorwielaandrijving of quattro als optie (behalve de 3.0 TDI en S5 die standaard over vierwielaandrijving beschikken).

Hoe rijdt hij?

Net als de andere Audi’s gebruikt de A5 twee quattro-systemen: het permanente systeem wordt standaard gemonteerd met de automatische transmissies (S tronic dubbele koppeling met zeven versnellingen en Tiptronic met acht versnellingen en hydraulische omvormer) en het ultra-systeem dat losgekoppeld wordt bij lage belasting – de activatie merk je niet – om minder te verbruiken (beschikbaar met de viercilinder TDI met manuele of gerobotiseerde versnellingsbak). De koppelverdeling gebeurt bij een normale rijstijl met traditionele quattro in 70/30-verhouding en komt vroeg tussenbeide bij een actieve rijstijl met het ultra-systeem. Al sinds 2007, bij de start van het MLB-platform met verder naar achteren ingebouwde motor en koppelverdeling in het voordeel van de achteras, bieden de A4 en A5 een minder onderstuurd weggedrag dat meer begeestert bij een actieve rijstijl. Het nieuwe model heeft een elektromechanische stuurbekrachtiging die consistenter feedback geeft. En dan hebben we het nog niet over het onderstel met gestuurde schokdempers, snediger én comfortabeler.

Prijs/uitrusting

De uitrusting stemt overeen met die van de A4 in de versies met minstens 190 pk. Hoewel het basismodel al een goede motor krijgt, heeft de A5 nog heel wat opties nodig om echt correct uitgerust te zijn. De Belgische prijzen worden pas midden juli bekendgemaakt. Om je een idee te geven: de A5 wordt in Duitsland verkocht in een prijsvork van 38.000 euro (A5 2.0 TFSI) tot 63.000 euro (S5). Dat is 1.000 tot 2.000 euro duurder dan de berlines A4 en S4. Dit supplement zou ons niet tegenhouden om te kiezen voor een meer verleidelijke en exclusieve lijn.

De concurrenten

Binnen dezelfde prijsklasse vind je dichte concurrenten (uit Duitsland) die nog in het begin van hun carrière staan. De BMW 4-Reeks Coupé en Mercedes C-Klasse Coupé zijn ook tweedeurscoupés met vier echte plaatsen en een grote koffer, maar minder ruim dan de Audi.

Ons verdict

Dankzij de meer uitgesproken lijnen is de A5 Coupé nog verleidelijker. Hij verbetert op elk vlak waar de liefhebber van een actieve rijstijl hem nog te neutraal vond: hij neemt bochten met meer ijver, zonder dat je je toevlucht moet nemen tot het actieve sportdifferentieel dat als optie aangeboden wordt op de 3.0 TDI en S5. Hij wordt zelfs interessanter om te besturen dan een BMW… Estheten zullen de nieuwe A5 nog chiquer, luxueuzer en comfortabeler vinden.

In dit artikel : Audi, Audi A5 , ,

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars