Eerste test / Audi A7 Sportback
Met de A7 Sportback heeft Audi alweer een niche gevonden die het nog niet eerder had verkend: dat van de grote luxeberline met coupéallures. De ambities zijn, zoals gebruikelijk, torenhoog.
De A7 Sportback is niet veel kleiner dan Audi's topmodel, de A8: hij is 4,97 meter lang, liefst 1,91 meter breed, maar wel slechts 1,42 meter hoog. In tegenstelling tot bij de limousine is de basisstructuur hier niet uit een aluminium spaceframe opgetrokken, hoewel erg veel lichtmetaal is toegepast. De A7 deelt zijn basis met de toekomstige opvolger van de A6, waarbij de vooras verder naar voren is geplaatst om meer gewicht binnen de wielbasis te proppen en zo de natuurlijke onderstuurneiging te reduceren.
We konden de A7 Sportback aan de tand voelen met de adaptieve luchtvering of met het S-Linesportonderstel (een passieve ophanging) en kwamen al snel tot de conclusie dat deze grote coupé-berline vooral erg comfortabel is. Welke ophanging je ook kiest, de filtering is steeds van een erg goed niveau, maar vooral de uitzonderlijke geluiddemping maakt indruk. Op dynamisch vlak stelt de A7 Sportback ook niet teleur, al blijft hij een echte Audi. Tijdens het rijden stelde enkel de 2.8 FSI licht teleur door zijn wat langzamere koppelopbouw.
De Audi A7 Sportback is ondanks zijn naam vooral een comfortabele auto. De ophanging filtert en dempt uitstekend, in het interieur heerst een gewijde stilte en de stoelen zitten uit de kunst. Daarenboven is hij voorbeeldig zuinig en ziet hij er erg elegant en chic uit zonder patserig over te komen. Het is alleen jammer dat zijn enorme buitenmaten zich niet vertalen in wat meer binnenruimte. En natuurlijk dat zijn prijskaartje niet van de poes is... Maar wat had u verwacht?
U kunt de Eerste Test van de Audi A7 Sportback nalezen in AutoGids 807 van 29/9/2010.
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands