Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A8: Sportfort

Geschreven door Laurent Blairon op

Hoewel er veel wordt gesproken over zijn capaciteiten om zelfstandig te rijden, toont de nieuwe Audi A8 vooral aan dat hij ook veel plezier kan bieden wanneer zijn menselijke bestuurder het roer neemt.

Het concept

De vierde generatie van de Audi A8 is meteen een nieuwe gelegenheid voor het merk met de slogan “Vorsprung durch Technik” (voorsprong door techniek) om zijn jongste technologische verwezenlijkingen te etaleren. En dat is geen loze slogan: alle motoren zijn geëlektrificeerd, in het chassis is koolstofvezel verwerkt, hij heeft vierwielsturing, boekt een forse vooruitgang in het autonoom rijden en biedt een optimale bescherming van zijn inzittenden. Daarmee eist Audi de leiderspositie in zijn segment op.

  • Discreet en gelikt uiterlijk
  • Magistrale afwerking
  • Vierwielsturing (wendbaarheid)
  • Fors gestegen prijskaartje
  • Soms brutale motor/versnellingsbak (50 TDI)
  • Leercurve voor alle technologie

Wat er verandert

De A8 is niet het soort model dat de esthetische normen op hun kop wil zetten, maar deze jongste generatie kreeg wel de eer om de nieuwe stijlcodes van het merk in te wijden. Het meest opvallende element daarvan is het radiatorrooster, dat nog gapender is dan ooit tevoren en waarvan de lamellen doen denken aan stores. Voor de verlichting pakt de A8 fors (en duur) uit met normale leds, Matrix-leds maar ook laser- en OLED-koplampen. Een speciale vermelding gaat naar de achterlichten, die voortaan onderling verbonden zijn door een lichtstrip (zoals op een Porsche) en die daardoor garant staat voor een sterke visuele impact.

Voor het platform hernamen de ingenieurs de Audi Space Frame-structuur, waarbij ze het aandeel aluminium vergrootten en koolstofvezel toevoegden ter hoogte van de kofferklep en magnesium aan de frontpartij. De A8 staat op een actieve ophanging met luchtveren, vierwielaandrijving en vierwielsturing. In het interieur werd een grote verandering doorgevoerd, met meer aanraakschermen en als gevolg daarvan het wegvallen van de MMI-draaiknop. Onder de motorkap liggen enkel motoren met een milde vorm van hybridisering. Dat betekent dat ze allemaal een elektrisch circuit gebruiken met 48 Volt dat de verbrandingsmotor op bepaalde momenten ontlast en/of ondersteunt.

Hoe hij rijdt

De A8 belooft de meest levendige berline van meer dan 5 meter (5,17 meter, of zelfs 5,30 meter voor de A8 L) van het moment te zijn, en zonder op de feiten voorop te willen lopen, zijn we geneigd hem te geloven. Opgelet echter, dat is mogelijk door een enorm aantal elektronische bewaarengels, die door hun complexiteit de prijs en het gewicht verzwaren en ongetwijfeld ook een deel van het plezier vergallen. Aan het stuur biedt de A8 het aangename gevoel zijn formaat te doen vergeten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Mercedes S-Klasse) door het gemak waarmee hij lastwissels verteert (vierwielsturing, actieve controle van de ophanging) of hoe vlot hij je manoeuvers in de stad laat verteren: 360 graden-camera, antibotssensoren, actief stuur (als je naar een muurtje rijdt, wringt het stuur tegen) en extreem precieze virtuele geleidingssystemen. En dat is niet alles, want de auto kan zich alleen parkeren, of je nu aan boord zit of niet. Kortom, om het koetswerk te kunnen schenden, moet je al echt volharden. Qua motoren trekt de A8 50 TDI (286 pk) zich goed uit de slag, zonder meer. Natuurlijk is niets te vergelijken met de onuitputtelijke zijdezachte werking van de benzine-V8 van de 60 TFSI. Meer realistisch gezien zullen meer kandidaat-kopers zich – om ideologische of economische redenen – aangetrokken voelen tot de A8 60 e-tron, die voor later op de planning staat. Ook de W12 wordt overgenomen.

Budget & uitrusting

De A8 heeft een veertigtal rijhulpsystemen, camera’s, radars en een nieuwe generatie afstandsradars, maar ook een laserscanner in het radiatorrooster, waardoor deze Audi niets meer over het hoofd ziet: bij het manoeuvreren in een smalle parking zullen een verstrooide voetganger of dromerige fietser misschien nooit beseffen dat ze hun fysieke integriteit te danken hebben aan de vooruitstrevende elektronica van de A8. Voor het comfort heeft hij overal schermen en een infotainmentsysteem van de jongste generatie, terwijl de “business”-stoelen met volledige massage (rug en voeten) de rit veel minder belastend maken. De achterstoelen kunnen elektrisch verstelbaar, verwarmd en geventileerd zijn. We hebben hier niet voldoende plaats om alles uit de doeken te doen, dus we verwijzen graag door naar onze nakende gedetailleerde wegtest. Onthou echter dat de lat qua comfort, luxe, veiligheid en… prijs erg hoog kan worden gelegd. Standaard weegt de technologische sprong voorwaarts zwaar door: reken op ongeveer 7.500 euro meer in vergelijking met zijn voorganger qua basisprijs, waardoor de A8 50 TDI liefst 87.500 euro kost.

Je moet ook leren leven met de nieuwe terminologie: 50 TDI (3.0-V6, 286 pk), 55 TFSI (3.0-V6 benzine, 340 pk), 60 TFSI (4.0-V8, 460 pk), 60 e-tron (3.0-V6 benzine + elektromotor, 449 pk) en tot slot 6.0 TFSI (6.0-W12, 585 pk). Ze worden allemaal standaard geleverd met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak.

Concurrentie

Hier woedt de eeuwige Duitse burgeroorlog: BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse. Een onvermijdelijk trio, waar je je van kan onderscheiden als je smaak wat excentrieker is door de voorkeur te geven aan de Lexus LS (nieuw model voor 2018) of zelfs ronduit een Bentley Continental Flying Spur, als de zaken echt goed gaan.

Ons verdict

Toen we de sleutels terug moesten geven van de A8 L 60 TFSI, waren we diep onder indruk door de integratie en de efficiëntie van de jongste comfort- en veiligheidstechnolgieën. Vooral omdat we ervan hebben kunnen genieten van op de immense “business”-achterstoelen. Aan het stuur wordt deze verbetering op het vlak van dynamiek, comfort en veiligheid bevestigd, maar dat voel je ook heel hard aan de prijs. Gezien het beoogde cliënteel zou dat geen al te groot obstakel mogen vormen voor zijn carrière.

In dit artikel : Audi, Audi A8

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars