Eerste test / Audi A8
Een interface met behalve een draaiknop om door de menu's te bladeren ook nog een touch pad: de nieuwe Audi A8 lijkt wel een smartphone op wielen. Gelukkig is hij meer dan een hebbeding...
Met mijn rechterwijsvinger - linkshandigen blijven in de kou staan - krabbel ik de eerste letters van een adres op de aanraakzone van het MMI-systeem van de nieuwe Audi A8. Daarvoor hou ik mijn vinger gestrekt, terwijl ik mijn arm laat rusten op de korte versnellingspook. Alle omliggende toetsen en knoppen zijn netjes bereikbaar zonder dat ik mijn pols van de brede versnellingspookknop hoef te halen. In een mum van tijd toont het GPS Plus-systeem me de plaats en de straatnaam waarnaar ik op zoek ben. Gedaan met tijdrovend draaien en drukken op een centrale knop om het adres letter per letter samen te stellen - of erger nog, met het doorbladeren van ellenlange lijsten.
Alle motoren in de nieuwe A8 hebben recht op een achttrapsautomaat. Dankzij zijn acht verhoudingen draait de motor altijd trager, zowel bij het optrekken als bij constante snelheden in de hoogste verhouding. De bak schakelt even vaak als onmerkbaar. Al snel kies je voor de automa tische stand (D of Sport). De sturing houdt in deze programma's niet langer in de eerste plaats rekening met het reliëf van de weg of met de input van de bestuurder (de positie van het stuurwiel of de stand van de pedalen) of zijn humeur: als de A8 is uitgerust met het GPS Plus-systeem, verloopt de sturing bovenal op basis van het uitgestippelde traject. Op die manier snijdt de auto elke bocht in de correcte verhouding aan en vermijdt de elektronica om nog op te schakelen naar zevende of achtste vlak voor een bocht. Idem voor de sturing van de koplampen. Dankzij de doorgedreven onderlinge connectiviteit van alle systemen kan het GPS Plus de lengte en de breedte van de lichtbundel van de ledlichten sturen (Adaptive Light) op basis van het af te leggen traject.
Ook andere opties maken van deze A8 een topper qua veiligheid. De Adaptive Air Suspension reageert met een onvergelijkbare verfijning, welk rijprogramma je ook via het Audi Drive Select of ADS gekozen hebt (Comfort, Auto, Dynamic, Individual). In combinatie met het optionele dynamische stuur en met het sportdifferentieel voor de achtertrein (standaard voor de koppelrijke 4.2 TDI, tegen meerprijs verkrijgbaar voor alle andere varianten) voert dat ADS de A8 naar nooit eerder geziene hoogtes. Audi's grootste laat zich rijden als een compactere auto en voelt levendiger en neutraler aan dan zijn rivalen. En zelfs als je er wat steviger tegenaan gaat, verliest hij niets van zijn serene karakter. Aangezien sportiviteit een kwestie is van gewicht, profi teert de A8 hier volop van zijn voorliefde voor aluminium.
In tegenstelling tot BMW, dat voor zijn nieuwste 7-Reeks de V8-diesel laat varen, doet Audi (voorlopig) nog niet aan downsizing voor zijn A8. VW's prestigeconstructeur laat het motoraanbod in zijn vlaggenschip ongewijzigd, maar belooft wel een lager verbruik in ruil voor sterkere prestaties. Tegelijkertijd gaat Audi nog verder in zijn zoektocht naar gewichtsbesparing, kwaliteit en superlatieven. Met het bijbehorende prijskaartje, dat spreekt haast vanzelf...
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands