Eerste test / Audi Q3 TFSI 211 Quattro S-Tronic
In afwachting van de definitieve RS-versie van de Audi Q3 is de 2.0 TFSI 211 de vaandeldrager van het gamma. Maar is deze ‘sportieve’ versie dik 5.000 euro meer waard dan die met 170 pk?
Het antwoord is ja, zelfs al voor we ermee hebben gereden. In de eerste plaats omdat er geen verschil in verkeersbelasting is tussen 170 en 211 pk. Als je dan toch 2.478 euro aan BIV en 385,84 aan jaarlijkse verkeersbelasting moet ophoesten, kun je maar best meteen voor de krachtigste van de twee kiezen.
Een tweede argument ten voordele van de 211 pk-versie: hij wordt standaard geleverd met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen, een optie van 2.100 euro op andere modellen (A3, A5, Q5). Dan blijft er nog een meerprijs van 3.000 euro, die een hele hoop extra prestaties en rijplezier moet garanderen.
Tests
Onze tests
De concurrenten
Land Rover Range Rover Evoque 3d TD4 Pure
Hyundai ix35 2.0 CRDi 136 4RM Executive
KIA Sportage 5d 2.0 CRDi 184 AWD Sense
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands