Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi R8 5.2 V10

Geschreven door Cedric Derese op

Met zijn V8 stond de Audi R8 al bekend voor zijn efficiëntie, en nu hij de 5.2 V10 uit de Lamborghini Gallardo erft, treedt hij echt toe tot de clan van de supercars.

Prijs
NB

Hoewel de Audi R8 al zijn architectuur en een deel van zijn techniek deelde met zijn prestigieuze Italiaanse neef, de Lamborghini Gallardo, bestond er toch een zekere afstand tussen beide modellen, doordat die eerste zich beperkte tot een “kleine” 4.2 V8. Een leemte die Audi nu opvult door een fl inke V10 tussen de assen van de R8 in te planten. Audi's 5,2 liter grote V10 (uit de S6, RS6 en S8), met directe injectie en dubbele variabele timing, kreeg een aangepaste sturing, voornamelijk om de hiërarchie binnen de groep te respecteren. Hij beperkt zich hier tot 525 pk bij evenveel toeren. Het maximumkoppel van 530 Nm wordt bereikt bij 6.500 o/m, terwijl 400 Nm daarvan al beschikbaar is vanaf 1.000 o/m. Met een dergelijke krachtbron en een gewichtstoename van slechts 60 kilo is de R8 V10 natuurlijk sneller dan zijn V8-broertje en komt hij in de buurt van de Gallardo. Nog opmerkelijker is dat het verbruik erg binnen de perken is kunnen blijven.

Bij gebrek aan een startknop volstaat een draai aan de contactsleutel om de V10 wakker te schudden. Na een paar keer onbelast gas te hebben gegeven begrijpen we al dat de R8 van een ander kaliber is dan de Gallardo. De doffe grom van de V10 is hier gedempter en zijn stemgeluid is minder lyrisch. En nauwelijks enkele meters volstaan om te kunnen zeggen dat de Audi R8 zich duidelijk van zijn neef onderscheidt door zijn volgzaamheid en zijn rijcomfort in het gewone verkeer. De standaard adaptieve ophanging Magnetic Ride blijft toegeefl ijk voor de inzittenden, terwijl je dankzij het uitzonderlijke koppel bij lage toeren het gaspedaal maar een beetje moet intrappen om vooruit te komen. En in vergelijking met de bijzonder lage bodemvrijheid en de fragiele voorspoiler van de Lamborghini zijn de bodemvrijheid en de oprijhoek van de R8 veel “normaler”, waardoor je met een gerust hart over de meeste wegdekken kunt rijden en snelheidsremmers kunt nemen. Dankzij een omweggetje via het circuit van Ascari konden we ook het dynamische potentieel van de auto aan de tand voelen. En dat is bijzonder hoog. Met zijn bijna ideale gewichtsverdeling (44 procent op de vooras en 56 op de achteras) en zijn vierwielaandrijving (met centrale viscokoppeling), die indien nodig tot dertig procent van het motorkoppel naar de voortrein kan sturen, blijkt de R8 V10 onverzettelijk en rijgt hij de bochten aaneen met een verbluffend gemak.

Met een prijskaartje van 145.575 euro (31.000 euro minder dan een Lamborghini Gallardo...) bevestigt de Audi R8 defi nitief zijn supercarstatuut door over te stappen op een V10-motor. Daarmee is hij krachtiger, sneller en nog altijd even uitmuntend op dynamisch vlak. Uiteindelijk kunnen we hem al bij al maar één ding aanwrijven, en dat is dat hij uitkomt in een klimaat dat het vermogensopbod niet gunstig gezind is...

U kunt de Eerste Test van de Audi R8 5.2 V10 nalezen in AutoGids 766 van 4/3/2009.

In dit artikel : Audi, Audi R8

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker