Eerste test / Audi R8 Spyder
Door zijn dak in te leveren wint zelfs een supersportwagen aan frivoliteit. En in het geval van de Audi R8 Spyder werd bij deze operatie zoals verwacht geen enkel detail over het hoofd gezien...
De bijzonder lange deur van de Audi R8 Spyder, die verbazend gemakkelijk zwenkt op scharnieren die al even discreet als stijf zijn, nodigt uit om je te laten vallen in de mollige kussens van de stoelen in nappaleder. We besluiten om op de snelweg de soepele kap te sluiten, om ze onverwijld te testen op haar dichtheid. En natuurlijk konden we niet het kleinste minpuntje optekenen: de soepele kap biedt dezelfde geluiddemping als het stijve dak van de coupé.
Met de kap open kan de achterruit dienen om turbulenties tegen te houden, maar als optie is nog een afzonderlijk windscherm verkrijgbaar, dat in een handomdraai kan worden geplaatst en bijzonder efficiënt blijkt. Voor zover je de moeite hebt genomen om de zijruiten te sluiten natuurlijk. Je wordt zo goed beschermd tegen de wind en tegen de kou dat we in onze korte mouwtjes de heuvels van het hinterland van Nice hebben beklommen zonder ons bewust te worden van de daling van de temperatuur op een hoogte van 1.000 meter, met als enige bescherming een gewoon katoenen petje op het hoofd.
De Spyder pakt graag uit met de klank van zijn tiencilinder in een open V (90 graden). Het motorgeluid klinkt hier nog meer als muziek in de oren doordat je in open lucht rijdt. Tijdens het rijden valt onmiddellijk op dat de pedalen (van aluminium) uitstekend opgesteld zijn. We konden opnieuw kennismaken met de gerobotiseerde zesversnellingsbak R-Tronic, maar voor het eerst deed zich ook de gelegenheid voor om te proeven van de manuele bak, waaraan eveneens een launch control-procedure is gekoppeld. De manuele R8 heeft een schakelrooster met sleuven van roestvrij staal 'op zijn Italiaans'. De metalen versnellingspook laat zich nauwkeurig verplaatsen in de dubbele H... De opstelling van pedalen is perfect om te tiphielen. Eenvoudig en efficiënt...
Net als de Ferrari's F430 en 458 Italia en de Lamborghini Gallardo is ook deze Audi met de motor centraal achterin van bij het begin ontworpen om te worden omgevormd tot Spyder. Het gaat dan ook eerder om een mutatie dan om een mutilatie van het dak. De rijkwaliteiten varen er wel bij.
Tests
Onze tests
De concurrenten
Mercedes-Benz SL-Klasse Roadster SL 600
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands