Het concept
Het is misschien moeilijk om toe te geven, maar deze dikke vijfdeursberline is voortaan de vaandeldrager van het RS-gamma van Audi. Begrijp ons niet verkeerd, met zijn 600 pk en een koppel van 800 Nm mist hij zeker geen pit en blijkt hij de keizer van de Duitse snelwegen, die ook altijd maar drukker worden. Maar met een gewicht van 2.065 kilo zonder bestuurder is deze sportwagen niet bepaald een ballerina. En toch… Uiterlijk verzorgt deze tweede generatie van de RS7 zijn discretie, met een minder opzichtig front dan zijn voorganger, al blijft daar nog een gapende opening zitten. Het geborsteld aluminium heeft plaats gemaakt voor zwarte lak, maar de flanken zijn nog steeds even hard bewerkt om een indruk van kracht op te wekken. Het is heel eenvoudig: de RS7 deelt met de nieuwe A7 enkel de motorkap, het dak, de voordeuren en de kofferklep. De achterkant behoudt zijn in de kofferklep geïntegreerde spoiler die bij 100 km/u omhoog komt, maar de onderkant van de bumper is ingrijpend herwerkt, met een grotere diffusor.
Wat er verdandert
Eens we aan boord zitten in een nog steeds even verzorgde omgeving achter de twee schermen die we gewoon zijn van de jongste producten van het merk, drukken we op de startknop en ontsnapt een dof geluid, dat echter heel discreet blijft in vergelijking met wat we de jongste jaren gewoon zijn van AMG of Jaguar. Daar zijn de geluidsnormen verantwoordelijk voor. We nemen de weg en verlaten Frankfurt langs de snelweg. Met de ophanging in de stand Auto stellen we verrast vast dat hier geen verrassingen te rapen zijn. Jawel, het koppel is genereus en het vermogen is wel degelijk aanwezig, maar dat gebeurt allemaal in een zodanig comfort en met zoveel gemakt dat we wat teleurgesteld zijn. De twee modellen die we tijdens deze korte kennismaking mochten proberen waren allebei uitgerust met koolstofkeramische remmen en het RS Dynamic Package Plus, dat de snelheidsbegrenzer op 300 km/u brengt en het differentieel omvat dat het koppel tussen de achterwielen verdeelt. Laat ons ook niet de adaptieve luchtveren vergeten, terwijl de optionele dynamische vierwielsturing de achterwielen laat afdraaien voor meer wendbaarheid in de stad en meer levendigheid bij hoge snelheden.
Hoe hij rijdt
Zoals we al zeiden volgde deze RS7 geen specifiek dieet, verre van. Op een veel te kort slingerbaantje konden we echter wel proeven van de efficiëntie van al deze systemen. De RS7 toonde zich daar zeer levendig en voldoende dynamisch om dit korte speelkwartiertje heel aangenaam te maken. En wat moeten we nog zeggen over de koolstofremmen, die nog steeds heel overtuigend zijn? Je vergeet heel even het hoge gewicht, tot wanneer je een iets te krappe bocht moet aansnijden waar je de remmen heel hard moet aanspreken. Ze staan dan nog steeds paraat, mar een sterke geur van deze grote pannenkoeken achtervolgt ons nog een kwartier lang. De besturing heeft een ijking die zo slim is om het gevoel niet overdreven hard te maken, zelfs niet in de meest sportieve standen. De feedback is vrij goed en de niet te dikke velg van het stuurwiel weet ons aan te spreken. De schakelhendels zijn hertekend, maar we bekennen dat we ze niet te veel hebben beroerd omdat we ons liever concentreerden op de weg en haar valstrikken.
Ons verdict
Door voortaan vijf echte zitplaatsen te bieden blijft de Audi RS7 in de eerste plaats een berline die zijn inzittenden vervoert aan ontzagwekkende snelheid in een comfort en een veiligheid die voor de meeste stervelingen ondenkbaar zijn. En dat alles voor 127.900 euro, zonder opties.
- Verbluffend vermogen en koppel
- Onverwacht levendig
- Binnenruimte van een gezinsberline
- Velgdiameter
- Verbruik in RS-modus
- Optielijst