Eerste test / Audi SQ5
De Audi Q5 krijgt halverwege zijn carrière een verjongingskuur. Niets bijzonders, al gaat dat wel gepaard met de introductie van de SQ5, de eerste S-versie in de Q-reeks... met een TDI-motor.
Op het moment dat Audi zijn middenklasse- SUV Q5 een tweede jeugd bezorgt, komen de Duitsers ook voor de dag met een sportieve topversie die de naam SQ5 kreeg. Bij het openen van de motorkap vinden we voor het eerst in een S-versie een dieselmotor. Omdat een diesel zuiniger is dan een benzinemotor, stoot hij minder uit van dat broeikasgas - dat nog al te vaak wordt verward met een vervuilende stof - en aldus vormt hij een interessant alternatief, vooral dankzij de overvloed aan koppel die hij kan bieden. Met zijn 313 pk en 650 Nm heeft de V6 die de SQ5 TDI moet aandrijven, immers behoorlijke spierballen.
Standaard staat hij op een sportophanging die de bodemvrijheid met 3 centimeter vermindert, en is hij geschoeid met grote lichtmetalen velgen van 20 duim. Als je weet dat een basis-Q5 al een droge schokdemping vertoont op grote oneffenheden, moeten we niet uitleggen dat deze versie met zijn uitrusting een opvallend stug wegcontact vertoont. Dat levert hem wel een uitstekend dynamisch weggedrag op, dat in de buurt komt van dat van de beste berlines. Een eigenschap die zich op prijs laat stellen zolang de weg er mooi bijligt. Verder sluit de Q5 aan bij de normen van vandaag op het vlak van connectiviteit en werd de opstelling van bepaalde bedieningselementen herwerkt.
Door voor een diesel te kiezen democratiseert de SQ5 TDI de toegang tot de exclusieve S-tak van de Audi-familie. Al moet je wel nog steeds 58.500 euro neertellen om hem vanaf het eind van deze zomer op je oprit te kunnen parkeren.
U kunt de Eerste Test van de Audi SQ5 nalezen in AutoGids 856 van 22/8/2012.
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW X4 xDrive35d (230 kW)
Porsche Macan 3.0 S Diesel (190 kW)
Mercedes-Benz GLE-Klasse GLE 350 d 4MATIC AMG Line
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands