Eerste test / AUDI SQ7 TDI : Dieselkracht
Trap het gaspedaal in en je schiet als een raket uit de startblokken.
U zoekt een auto voor zeven die 3,5 ton mag slepen én sportwagens het nakijken kan geven? Dan is de Audi SQ7 iets voor u: een super-SUV die wordt aangedreven door een V8… op diesel. Maar zelfs een geoefend oor zal het typische gekletter van een zelfontbrander hier niet kunnen waarnemen. Zowel van buiten als binnenin grolt de V8 als een wild beest. Logisch als je weet dat er 435 paarden proberen te ontsnappen. Dat is nog niets naast het gesis van de twee turbo’s en de elektrische compressor die samen 900 Nm opwekken… vanaf 1.000 o/m. Trap het gaspedaal in en je schiet als een raket uit de startblokken. Optrekken van 0 tot 100 km/h duurt slechts 4,8 seconden, en de rush blijft aanhouden tot… de eerste bocht zich aandient. Met een mastodont van 2,3 ton improviseer je niet bij het remmen. Insturen is daaren-tegen maar een formaliteit, dankzij de vierwielsturing en het differentieel met vectoriële koppelverdeling. De gestuurde ophanging kan actieve antirolstangen krijgen waarmee de auto vlak door de bocht gaat. Een bundeling aan technologie die deze wilde beer zo dartel maakt als een gazelle, terwijl hij toch slechts een mussendorst toont. Zelfs wanneer je zijn volle potentieel benut, houdt hij het bij 12 l/100 km.
- Uitzonderlijke V8-diesel (geluid, prestaties)
- Comfort en dynamisme
- Verhouding prestaties-verbruik
- Zwaar beproefde remmen
- Ongunstige fiscaliteit
- Hoge prijs, dure opties
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands