Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental Flying Spur

De Flying Spur, een belangrijk model uit het Continental-gamma, onderging een lichte facelift, die Bentley meteen ook aangreep om een Speed-versie te introduceren.

Uiterlijk herken je de nieuwe Flying Spur vooral aan zijn iets rechtere neus en meer chroomversieringen. Het toch al niet te onderschatten raffinement binnenin werd nog verbeterd door extra geluidsisolatie. Belangrijker is dat aan de afstelling van de ophanging werd gesleuteld. Nieuw is ook dat als optie de grootste ceramische remmen ooit op een auto gemonteerd besteld kunnen worden, met een diameter van 420 millimeter vooraan en 356 millimeter achteraan.

De nieuwe Speed-versie van de Flying Spur gaat nog net dat stapje verder. Onder de kap zit een nog krachtiger versie van de W12-biturbo: 610 pk en een koppel van 750 Nm vanaf... 1.750 o/m. De ophanging werd met 10 millimeter verlaagd, de afstellingen van de (lucht)veren en dempers werden aangepast en de antirolstangen zijn iets stijver. Ook aan het Servotronic-stuur werd gesleuteld, voor een beter gevoel, en het ESP Bosch 8.1 kreeg een dynamischere afstelling. Het resultaat is een top van 322 km/h en een optrektijd tot 100 km/h in 4,8 seconden.

We konden kennismaken met de twee nieuwelingen in de buurt van Boston. De New England country lanes in de omgeving van de stad nodigen hier en daar wel uit tot een wat sportievere rijstijl, maar de vele beperkingsborden en de haast alomtegenwoordige Highway Patrols temperen dat initiële enthousiasme direct. Ondanks alle sportieve beloften die het achtervoegsel Speed oproept, blijft dit in de eerste plaats een bijzonder comfortabele limousine, waarbij de veranderingen aan de ophanging ook hun steentje hebben bijgedragen aan een beter comfortgevoel. De reacties op het gaspedaal zijn ogenblikkelijk, zeker in de sportstand van de versnellingsbak, waarbij het gerommel in de dikke uitlaten duidelijk wordt geaccentueerd.

Bentley heeft voor een aangename facelift gezorgd van zijn succeslimousine, die nu dus in twee versies te krijgen is. De normale Flying Spur is nog comfortabeler geworden zonder afbreuk te doen aan zijn oorspronkelijke dynamiek, de Speed steekt nog een tandje bij qua rijplezier zonder dat je daar op comfortvlak veel moet voor inboeten.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Bentley Continental Flying Spur nalezen in AutoGids 752 van 20/08/2008.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker