Het Concept
Zoals u weet maakt Bentley deel uit van de VW-groep en waar het platform van de vorige Continentals gelijkliep met dat van de VW Phaeton waren het nu de ingenieurs van Porsche en Bentley die de koppen bij elkaar staken, respectievelijk voor de opvolger van de Panamera en de Continental GT. Beide rusten dus op het zogenaamde MSB-platform, wat staat voor Modularer StandardantriebsBaukasten, waarbij Standardantrieb betekent dat de motor overlangs voorin zit en de achterwielen of de vier wielen aandrijft, het klassieke model vroeger.
Voeg daar nog bij dat ook de hele structuur is aangepast, zowel de Panamera als de Continental zijn nu volledig uit aluminium (op enkele cruciale verstevigingen in hoogresistent staal na), waarbij de Bentley ook nog een kofferklep in composietmateriaal heeft.
Tegenover zijn voorganger heeft de nieuwe Continental een langere wielbasis (+ 135 mm) en een duidelijk kortere overhang vooraan, terwijl die achteraan dan weer iets langer werd. De GT blijft een grote coupé met twee deuren en (bijna) 4 plaatsen, binnen afzienbare tijd zal ook de Convertible open versie eraan moeten komen, GTC geheten.
Wat is nieuw?
Zowat alles dus. We hadden het al over structuur en platform, maar vele andere onderdelen zijn nieuw of sterk verbeterd. Ook de Bentley is nu voorzien van de sterk verbeterde luchtvering (met 60% grotere luchtkamers), terwijl de adaptieve demping nu de hulp krijgt van actieve rolstabilisatoren, werkend op een 48-volt elektrisch circuit, net als in de Audi SQ7 of in… de Porsche Panamera.
Onder de motorkap vinden we de grondig herwerkte W12 6-liter die we voor het eerst mochten bewonderen toen de Bentayga SUV op de markt kwam. Hij is nu voorzien van dubbele inspuiting (onrechtstreeks of rechtstreeks naar gelang wat het beste past in functie van wat de bestuurder vraagt) en van cilinderuitschakeling (bij deellast leveren zes van de 12 cilinders de nodige kracht). Het zorgt voor een 16% lager normverbruik. Desalniettemin heeft de nieuweling nu standaard 635 pk te bieden en… 900 Nm koppel, te verdelen over de 4 wielen. De versnellingsbak is ook nieuw en zet de verwantschap met de Panamera nog eens in de verf: de nieuwe Continental GT wordt enkel geleverd met een achtbak met dubbele koppeling (PDK van Porsche oorsprong).
In de grote wielen (minimum 21 duim) zitten de grootste metalen remschijven in productie (420 mm doormeter vooraan, 380 mm achteraan).
Hoe rijdt hij?
Als eerste kennismaking maakten we en trip dwars door het zuiden van Oostenrijk van zo’n 500 km. Het eerste wat je merkt als je op de wagen af stapt is de wat gestrektere vormgeving, waarbij door het naar achter schuiven van de dikke motor (die toch 30 kg minder weegt dan zijn voorganger) die nu tussen de voorwielen ligt, zodat de steekassen voor de aandrijving door het carter gaan, de hele technische lay-out en de looks redelijk fors zijn gewijzigd.
Van zodra je de brede deur opent, word je geconfronteerd met het Bentley-universum, een wereld van luxe en welbehagen, met de typische Bentley design-elementen, maar soms geherinterpreteerd en in elk geval aangepast aan de nieuwste technologische snufjes. Maar omdat die niet altijd ostentatief geëtaleerd moeten worden, roteert het middelste bovendeel van de centrale console, zodat je al rijdend kan kiezen tussen MMI of drie analoge instrumenten, terwijl bij stilstand en uitschakeling van het contact de hele behuizing verder roteert naar een eenvoudig plat vlak maar natuurlijk uitgevoerd in de fijnste bekledingsmaterialen.
Als de dikke 12-cilinder met een doffe brom tot leven komt, ontwaakt een geheel andere auto dan zijn voorganger. Let wel, de Continental blijft een Grand Tourer zoals vanouds (daar waar bijvoorbeeld de Panamera een echte vierdeurs sportwagen wil zijn), maar dan op een niveau nog nooit bereikt bij Bentley voordien.
Dankzij een betere gewichtsverdeling (55/45% voor/achter) en een duidelijker accent op de achterwielen qua aandrijving (tussen 62 en 83% van de trekkracht gaat er naartoe) zijn de logheid en de zware neus (met snel optredend onderstuur) nagenoeg geheel verdwenen, ondanks het feit dat de auto nog altijd 2,2 ton weegt leeg.
De ingenieurs hebben ook al hun latijn moeten steken in het verfijnen van de PDK-bak die niet alleen de sportievere rijders (het nieuwe, beoogde cliënteel) moet bekoren met zijn snelle schakelmanoeuvres, maar die ook de gevestigde Bentley-klanten hun zo gewaardeerd comfort moeten geven. De vertraging voor de lancering is deels te wijten aan deze ingewikkelde finetuning en het resultaat is goed, maar nog niet perfect: de zachtheid van een uitstekende automaat zoals een ZF achttraps is niet voorhanden, maar in dit platform kon Bentley gewoon geen volumineuzere automaat meer kwijt.
De sterk verbeterde luchtvering zorgt ook voor een duidelijk verbeterd veercomfort, waarbij de bestuurder kan kiezen tussen 4 rijmodi, comfort, sport, Bentley (de door de constructeur geprefereerde afstelling van alle parameters) of de individuele, eigen instellingen.
Wat kost hij?
Nagenoeg in heel Europa zal de “basisversie” 169.300 euro kosten, BTW niet inbegrepen want uiteraard verschillend van land tot land. Dat komt neer op 204.853 euro in ons land, maar uiteraard kan je nog heel wat opties bestellen waardoor de prijs nog flink de hoogte in kan gaan. Zo kostte de “sequin blue” uitvoering waarin wij de test reden zo’n 240.000 euro, door onder meer opties als het top of the bill Naim audio systeem (iets lager in de hiërarchie zit een… B&O sound system) en allerlei goodies die fors aantikken.
Wie zijn de concurrenten?
Door de unieke mengeling van comfort en sportiviteit, wat in dit wereldje wordt samengevat in de woorden Grand Tourer, heeft de Bentley Continental GT vierzits coupé niet zoveel echte concurrenten. De Porsches en Maserati’s van deze wereld zijn een stuk sportiever, de S-Klasse Coupé van Mercedes en zeker de Rolls-Royce Wraith toch nog wat comfortgerichter en burgerlijker (hoewel er van de eerste natuurlijk ook de AMG-varianten zijn). Misschien komt de nieuwe 8-Reeks van BMW nog het dichtst in zijn buurt, maar daar weten we binnenkort meer over.
ONS VERDICT
De derde generatie Continental GT van Bentley heeft ons verrast met een lichtvoetigheid en sportiviteit die we van zo’n grote en zware auto niet hadden verwacht. Toch weet hij ook aan de traditionele comfortverwachtingen te voldoen (enkel de gerobotiseerde bak met dubbele koppeling durft nog een klein beetje nukkig te zijn) en kunnen zijn eigenaars uiteraard in een ongeziene luxe en sfeer baden. Ondanks de verlengde wielbasis is de plaats achterin nog altijd redelijk beperkt (dit is eigenlijk een goede 2+2) en moet je voor dit gesofisticeerde luxewonder vanzelfsprekend aardig wat deviezen op tafel leggen. Maar als je na een zware werkdag als CEO in deze Continental naar huis kan zoeven, moeten er toch al een paar zorgen kunnen verdwijnen voor je je oprit bereikt.
- Bijzonder geslaagde mix van comfort en sportiviteit
- Echte Grand Tourer
- Looks en aankleding op hoog niveau
- Forse prijzen
- Nog wat nukkige gerobotiseerde bak
- Eerder 2+2 dan echte vierzitter
In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!