Eerste test / BMW 2-Reeks Active Tourer
De 2-Reeks Active Tourer is BMW's eerste stap op de markt van de compacte eenvolumers, al steigeren de merkverantwoordelijken zodra ze die term horen. En toch is dat niet het enige revolutionaire...
In het leven is niets definitief en wat vandaag een feit is, kan er morgen alweer anders uitzien. BMW is al nagenoeg van zijn begindagen een overtuigd aanhanger van achterwielaandrijving, maar maakt vandaag een ommekeer die de onvoorwaardelijke fans doet huiveren en die de tongen beroert. Want aangezien een eenvolumer het aan zichzelf verplicht is om voorrang te geven aan binnenruimte, wordt de 2-Reeks Active Tourer de eerste voorwieltrekker van het merk. Die techniek vergt niet langer een plaatsrovende middentunnel doorheen het hele interieur. De lange wielbasis en de korte overhangen staan garant voor een correcte binnenruimte, wat uiteraard hoog in het lastenboek stond. Daardoor blijkt de Active Tourer ruim, of toch voor vier personen.
De Active Tourer profileert zich eerder als een auto om in te leven dan om mee te rijden. Dat blijkt uit de vele vondsten en praktische aspecten. Anderzijds is het ook geen straf om hem te besturen. Natuurlijk gaat het om een voorwieltrekker. En dan? De voortrein slikt alles zonder morren, de trekkracht vertoont geen problemen, vooral dankzij een elektronische sperdifferentieelfunctie, en het stuur valt niet ten prooi aan koppelreacties, zelfs niet onder zware belasting, maar blijkt daarentegen precies en communicatief. Verder worden rolneigingen goed onderdrukt, ondanks het hoge koetswerk en ongetwijfeld dito zwaartepunt, terwijl de algemene levendigheid het mogelijk maakt om bochten onmiddellijk aan te snijden en tegelijk ook de rechtuitstabiliteit sereen is. Kortom, dit soort voorwieltrekkers willen we graag nog veel vaker tegenkomen.
Natuurlijk verhit de 2-Reeks Active Tourer de gemoederen. Maar het boegeroep van sommigen zal snel verstommen, terwijl een ander publiek, dat minder vastgeroest zit in de clichés van het steriele debat voorwielaandrijving-achterwielaandrijving, zijn gading zal vinden in een gezinsvriendelijke en compacte auto die goed is uitgedacht en die praktisch is. Hij is ook ultramodern qua motoren, connectiviteit en veiligheid. En bovendien is hij comfortabel en zelfs - jawel, we durven het zeggen - plezierig om mee te rijden. Kortom, zolang BMW geen voorwielaangedreven M3/M4 bouwt, waarom zou het dan niet mogen in meer rationele modellen voor een breder publiek?
In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks , ,
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands