Eerste test / BMW 330e : Geen compromis
BMW zet zijn PHEV-offensief voort met oplaadbare versies van de X5, 7-Reeks en ook deze nieuwe 3-Reeks. Weet de 330e te overtuigen, of vergt hij zware toegevingen? Op naar München....
Minder dan 50 g CO2/km en minstens 0,5 kWh aan batterijcapaciteit per 100 kilo aan auto: de formule zit in ons achterhoofd wanneer we het vliegtuig opstappen naar München om een paar nieuwe varianten van de BMW 3-Reeks te testen, waaronder deze plug-inhybride 330e. Bovenstaande formule is in ons land van levensbelang voor een oplaadbare hybride: ze bepaalt of een plug-inhybride vanaf 2020 nog in aanmerking komt voor een gunstige fiscale aftrekbaarheid.
Maar BMW heeft zijn huiswerk goed gedaan: de 330e stoot amper 39 gram CO2 uit (op papier, maar dat is wat telt) en zijn lithium-ionbatterij van 12 kWh is ruimschoots krachtig genoeg gezien het voertuiggewicht van 1.740 kilo (zelfs 8,7 kWh had volstaan). Op de vraag of deze 330e fiscaal interessant is voor ondernemingen en zelfstandigen, kunnen we dus al bevestigend antwoorden. Dan rest enkel nog de vraag: rijdt hij ook een beetje aangenaam?
- Rust bij elektrisch rijden
- Aantrekkelijk elektrisch rijbereik
- Nog altijd dynamisch karakter
- Verlies aan laadvolume
- Meergewicht hybride geheel
- Niet zo zuinig als op papier
In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks
Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands