Eerste test / BMW 4-Reeks Cabrio
Het was nooit een geheim dat BMW na de 4-Reeks Coupé ook een open afgeleide op de markt zou brengen. Die Cabrio werd dan ook parallel ontwikkeld met de coupé die we al een tijdje kennen.
We konden enkel rijden met het topmodel, de 435i en het zal u niet verbazen dat dat een comfortabele, aantrekkelijke rijmachine is. Al bij de eerste blik zie je dat de auto breder en lager oogt dan zijn voorganger. De op gordelhoogte omlopende verchroomde sierlijn geeft hem bij open rijden een zeer standingvolle look, een lijn die ook in het interieur wordt geaccentueerd door een aluminiumstrook rondom. Achter het stuur zit je als in om het even welke andere BMW, met een dashboard dat lichtjes naar de bestuurder is gericht en dat alle informatie aanbiedt via de bekende instrumenten en het grote centrale TFT-scherm.
De zes-in-lijn bromt nog even mooi, maar houdt het hier lichtjes onderkoeld, tenzij je open rijdt en plankgas geeft. Dat kan jammer genoeg niet in ons natuurpark, waar de rangers het al zo op hun heupen hebben gekregen van overijverige autojournalisten die ons voorgingen, dat we nu in colonne met 35 mph (60 km/h) door de wonderschone omgeving flaneren. Mooi, maar moeilijk om de kwaliteiten op het vlak van wegligging te beoordelen. Aangezien we met drie inzittenden rijden, kunnen we constateren dat de achterpassagier toch voldoende ruimte heeft om vrij comfortabel mee te rijden, zeker als hij niet te groot is.
Vanaf 44.400 euro mag u de nieuwe 4-Reeks Cabrio de uwe noemen, op voorwaarde dat u tevreden bent met de tweeliter-diesel met manuele versnellingsbak (voorlopig de minst dure combinatie). Voor zo'n 2.000 euro meer heb je een 428i, voor een dikke 11.000 meer de topversie 435i. In vergelijking met de vroegere 3-Reeks Cabrio is dat zelfs iets goedkoper, en in de plaats krijg je een wat gesofisticeerdere auto, die nog beter rijdt en waaraan je kunt merken dat de Beierse ingenieurs hun huiswerk gemaakt hebben. Blijven als nadelen, buiten de absoluut gezien toch nog steeds hoge prijs, enkele aan cabrio's inherente gebreken, zoals een kleine kofferruimte (open) en een moeilijke instap achterin (gesloten). Kortom, voor de - ietwat gefortuneerde - liefhebbers van haren in de wind die ook wel eens met meer dan twee personen op stap gaan, is dit een bijzonder valabel aanbod.
U kunt de Eerste Test van de BMW 4-Reeks Cabriolet nalezen in AutoGids 894 van 5/2/2014.
In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks
Tests
Onze tests
De concurrenten
Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSi 200kW S Tronic quattro S line
Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet E 350 BlueTEC
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands