Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 4-Reeks

Omdat de coupés en cabrio's van BMW voortaan allemaal een even serienummer krijgen, heten deze afgeleide versies van de 3-Reeks voortaan 4-Reeks. Wij voelden alvast de Coupé aan de tand.

Prijs
NB

In de lengte groeide de 4-Reeks Coupé zo'n 2,5 centimeter ten opzichte van zijn voorganger. Qua algemene look lijkt de nieuwe Coupé ons nog altijd even sterk met de berline verwant als zijn voorgangers. Ook in het interieur is de verwantschap met de 3-Reeks duidelijk merkbaar. In ieder geval is de rijhouding - naar goede BMW-traditie - weer ronduit perfect. Ondanks de brede deuropeningen is het echter geen sinecure om de achterste zitplaatsen te bereiken, waar dankzij de lange wielbasis wel verrassend veel beenruimte beschikbaar is. Zelfs voor mensen van 1,80 meter, die dan wel met hun hoofd tegen het aflopende plafond aanschurken.

Om dit veelbelovende totaalpakket aan de tand te voelen stelde BMW de absolute topversie voor: de 435i met een knappe Sport Line-uitrusting (negentienduimvelgen incluis), achttrapsautomaat én xDrive-vierwielaandrijving. Wat ons op bochtige wegen meteen opviel, was - zoals verwacht - het behoorlijk strakke rijgedrag van de 4-Reeks ten opzichte van de 3-Reeks waarvan hij is afgeleid. Hij voelt lichter en wendbaarder aan dan zijn berlinebroer en vooral zijn voortrein lijkt veel beter in het asfalt te bijten. Ook ten opzichte van zijn voorganger lijkt de 4-Reeks Coupé een tikkeltje levendiger, maar tegelijk ook net iets comfortabeler.

Hoewel BMW's marketingmachine zijn uiterste best doet om hem een trapje hoger te positioneren, is en blijft de 4-Reeks Coupé eigenlijk niet meer of niet minder dan een koetswerkversie van de 3-Reeks. Het interieur werd haast ongewijzigd overgenomen en ook aan de buitenkant blijven de retouches subtiel, maar de stevige billen en de vloeiende daklijn vinden we wel veel geslaagder dan vroeger. Ook het onderstel komt van de 3-Reeks berline, maar werd flink aangepast met het oog op een strakker en levendiger rijgedrag. Missie geslaagd, met als bonus zelfs een beter compromis tussen wegligging en rijcomfort dan in zijn voorganger.

U kunt de Eerste Test van de BMW 4-Reeks nalezen in AutoGids 881 van 7/8/2013.

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars