Concept
De dieselmotor ligt van alle kanten onder vuur... maar niet bij BMW, dat zelfs in zijn coupés nog volop zelfontbranders blijft aanbieden. Zo is de nieuwe 4-Reeks – u weet wel, die van ‘die neus’ – beschikbaar met drie diesels, waarvan deze 420d de minst krachtige is. Al blijkt dat laatste best mee te vallen: met 190 pk bij 4.000 o/m en 400 Nm tussen 1.750 en 2.500 o/m kun je al onder de mensen komen (in België zijn ook 163 pk-versies te krijgen, die de BIV in Brussel en Wallonië en op de fleetmarkt halveren).
Deze motor is altijd gekoppeld aan de veelgeprezen ZF-achttrapsautomaat (al dan niet voorzien van schakellepels aan het stuur), en kan tegen meerprijs zijn kracht ook naar de vier wielen sturen, zoals in onze testauto het geval was. Een investering die perfect past bij de roeping van kilometervreter waarvan deze 420d getuigt, vanwege haar gunstige invloed op de sereniteit en de veiligheid, ook in minder gunstige gripomstandigheden.
De aangename cocon die het interieur is, is voor alle 4-Reeks-varianten dezelfde. Voorin is er genoeg plaats, ook voor je hoofd (daarvoor hoef je zelfs niet eens de stoel in zijn laagste stand te zetten), achterin vergt de aflopende daklijn uiteraard haar tol. Algemeen genomen zijn die twee achterste plaatsen prima geschikt voor kinderen tot een jaar of twaalf, daarna wordt het allemaal wat minder vanzelfsprekend, ook qua beenruimte trouwens.
Een 420d is standaard al vrij goed uitgerust, maar om er ten volle van te genieten zijn enkele packs toch onontbeerlijk, zodat de rekening snel oploopt: onze testauto sleepte voor nog eens een dikke 20.000 euro opties mee. Meer dan 70.000 euro voor een 420d, dat is toch even slikken... Dat komt ook omdat de 4-Reeks sowieso geen koopje is. Voor de basisprijs van een 420d xDrive heb je al een veel trendyer coupé-SUV met hetzelfde aandrijfgeheel: de X4 20d xDrive. Dat zal veel klanten toch twee keer doen nadenken.
Rijgedrag
Wanneer we de startknop op de middentunnel indrukken, verraadt de tweeliter nog dat hij op diesel draait. Eenmaal op temperatuur en op kruissnelheid doet hij zijn werk echter in alle discretie – de geluiddemping in deze 4-Reeks is van een heel hoog niveau. Qua prestaties is deze 420d bij de les: met 7,4 seconden voor een sprint van 0 tot 100 km/u is er op dat vlak geen reden tot klagen.
Niettemin is deze diesel pas op zijn best bij de hernemingen, waar hij profiteert van zijn gulle koppel onderin, en van de gewilligheid waarmee hij in de toeren klimt – daarbij maakt hij zelfs een gretiger indruk dan de ongeveer even krachtige benzinetweeliter (420i, 184 pk). Zo mogelijk nog indrukwekkender is zijn verbruik: wij klokten af op een uitstekende 5,3 l/100 km, weliswaar op een parcours met flink wat stukken snelweg.
Dat lage verbruik is deels de verdienste van de mildhybride technologie op 48 volt in deze 420d, die bijzonder doortastend te werk gaat, door in Comfort of EcoPro maximaal uit te rollen, de motor stil te leggen of vertragingsenergie te recupereren. Wie niet gediend is van al dat ‘coasten’, kan de Sport-rijmodus kiezen; daarin blijft de tweeliter altijd draaien. Maar zelfs in dat rijprogramma geldt dat de energierecuperatie de doseerbaarheid van het rempedaal voelbaar verstoort.
Op de snelweg ontpopt de 4-Reeks zich als een comfortabele kilometervreter, met daarnaast een onvermoede efficiëntie op kronkelwegen: de bochtsnelheden waartoe deze grote coupé in staat is, liggen bijzonder hoog. Best vermakelijk, al had het plaatje er nog mooier kunnen uitzien met een beter communicerend stuur. De Variable Sport Steering van onze auto met zijn nerveuze reacties had voor ons trouwens niet gehoeven, en ook de Adaptieve M-ophanging met gestuurde schokdempers lijkt ons geen must.
Verdict
Zonde dat de dieselmotor tegenwoordig met pek en veren overgoten wordt. Want deze BMW 420d bewijst het nog maar eens: qua prestaties-verbruik kan niets tippen aan een goede zelfontbrander, of toch niet over langere afstanden. Dit is met andere woorden een heerlijke kilometervreter, waarbij er ook al eens een bochtige afdaling op het menu mag staan. Met bovendien een lijnenspel dat een verademing is tussen al die SUV’s en cross-overs. Eigenlijk is er maar één echte domper op de feestvreugde, maar het is er wel een die kan tellen: de prijs.
- Prestaties-verbruik
- Eersteklas onderstel
- Comfort en welzijn in interieur
- Doseerbaarheid vertragingen
- Weinig feedback stuur
- Hoge prijs, veel en dure opties
Verwante testen
In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!