Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 5-Reeks Touring : Verhuizen in zachtheid

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Net als zijn voorgangers krijgt de nieuwe BMW 5-Reeks uiteraard ook opnieuw een breakafgeleide. Die is niet alleen ruim en praktisch, maar ook comfortabel en zacht. Ten koste van de rijsensaties…?

Prijs
NB

De 5-Reeks Touring verandert niet graag van look… Het vergt dan ook een geoefend oog om deze nieuwe generatie te onderscheiden van de vorige. Ook het formaat evolueert maar weinig (+3,6 centimeter in de lengte) en de wielbasis is identiek aan die van de berline. De break is dan ook niet ruimer dan die laatste, maar de twee buitenste achterpassagiers ontbreekt het hoe dan ook niet aan plaats. De middelste zit wat minder op zijn gemak, wijdbeens over de middentunnel… De hoofdruimte is daarentegen iets groter dan in de berline (+2 centimeter). Het optionele panoramische open dak knibbelt een beetje aan die ruimte, maar dat venster op de hemel (105 centimeter lang en 90 centimeter breed) doet het interieur wel baden in licht.

De nieuwe 5-Reeks break behoudt een erg uitgekiende functionaliteit. Zijn achterbank kan in drie delen worden neergeklapt (40/20/40-verhouding) en de achterruit kan onafhankelijk van de achterklep worden geopend. Die laatste kan handsfree worden geopend en gesloten door met je voet onder de bumper te bewegen. Ook handig is dat het bagagescherm en het scheidingsnet kunnen worden opgeborgen in een vak in de koffervloer. In vergelijking met de vorige generatie nam het volume van de koffer lichtjes toe, van 560 naar 570 liter met de achterbank rechtop en van 1.670 naar 1.700 liter wanneer je de achterbank hebt neergeklapt (dat kan elektrisch, via twee knoppen in de koffer). De laadruimte is dus iets groter dan die van een Audi A6 Avant (565 tot 1.820 liter), maar bij lange na nog niet zo groot als die van een Mercedes E-Klasse Break (670 tot 1.820 liter).

Om ook uit de voeten te kunnen wanneer hij is volgeladen, is deze grote BMW-break standaard uitgerust met luchtveren achteraan met auto-matische niveauregeling. Overigens mag hij voortaan tot 730 kilo aan belading meezeulen, 120 meer dan voordien. Het optionele Kofferruimtepakket (425 euro) omvat een onderverdeelsysteem (bevestigingsrails en -ogen) en maakt het ook mogelijk de rugleuning van de achterbank met maximaal 11 graden rechtop te zetten, om zo nog 20 liter kofferruimte te winnen. De achterpassagiers moeten in dat geval natuurlijk wel erg verticaal zitten…

  • Erg aangename motoren en versnellingsbakken
  • Algemeen comfort, geluiddemping
  • Binnenruimte, functionele aspecten
  • Weinig communicatief stuur, gefilterde rijsensaties
  • Hoge prijs, tal van opties
  • Geen evolutie qua look

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars