Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 518d en 520d

BMW pakt uit met een nieuwe generatie Euro 6-conforme 'TwinPower Turbo'-diesels, die vanaf nu beschikbaar zijn in de 518d en de 520d. Het doel: meer vermogen voor minder brandstof.

Prijs
NB

Voor de duidelijkheid: de nieuwe 518d en 520d zijn allebei uitgerust met een tweeliter-turbodiesel. Het verschil tussen de twee moet gezocht worden in het vermogen, de prestaties, het verbruik en de emissies. Ook al misleidend is de naam 'TwinPower Turbo': een benaming die laat veronderstellen dat er twee turbo's zijn gemonteerd. Niets daarvan echter: in werkelijkheid tellen we slechts één turbo. Wél is de vorm van het aanvoerkanaal verstelbaar en is ook de geometrie - lees: de positie van de vleugels op het turbowiel - variabel.

Tijdens een testrit op een gemengd parcours konden we het werkelijke verbruik meten, dat niet spectaculair verschilt van het testverbruik met de 'oude' tweeliter. Om u een idee te geven: met onze 518d vierdeurs met automaat noteerden we een gemiddelde van 6,8 l/100 km, met een 520d Touring (ook met automaat) werd dat 7,2 l/100 km. In de versies met automaat kun je kiezen uit vijf rijmodi (Sport+, Sport, Comfort, Comfort+, EcoPro), waarvan de twee middelste (Comfort en Sport) de meest bruikbare zijn. Zeker de 'EcoPro'-stand, die onder meer de motor loskoppelt wanneer je geen gas geeft, is verre van aangenaam, al was het maar omdat het gaspedaal bijzonder sponzig aanvoelt. Je vraagt je werkelijk af waar al de pk's naartoe zijn...

De introductie van de nieuwe reeks TwinPower Turbo-dieselmotoren bij BMW is vooral van belang voor de 5-Reeks: die is wereldwijd de best verkochte auto in zijn segment, en het spreekt vanzelf dat BMW dat elan wil aanhouden. Met de nieuwe dieselmotoren ligt de CO2-uitstoot lager en dat is met name voor de fleetsector belangrijk, waar de 5-Reeks zijn grootste afzet vindt. Anderzijds is het effect vooral op papier voelbaar: het reële verbruik is nauwelijks veranderd.

U kunt de Eerste Test van de BMW 518d & 520d nalezen in AutoGids 912 van 15/10/2014.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars