Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW Alpina XD3 Bi-Turbo

Zelfs kleine, exclusieve constructeurs doen er goed aan om hun modellenportfolio zo breed mogelijk te maken. Vorig jaar stelde Alpina dan 
ook zijn eerste SUV voor, de XD3 Bi-Turbo.

Terwijl Alpina nu over de hele wereld bekend is (en bijvoorbeeld bijzonder populair is in Japan), bouwde het toch zijn reputatie op in Europa. En op het Oude Continent geen diesels aanbieden, dat is simpelweg not done. Dus heeft het kleine merk sinds lang ook een op de BMW 3-Reeks met zelfontbrander gebaseerde D3 in zijn aanbod, trouwens een van de bestsellers in het gamma (zie ook de Complementaire Wegtest in dit nummer). Sinds een goed jaar is daar een SUV bijgekomen, al spreken BMW zelf en dus ook BMW Alpina liever van een SAV (voor sports activity in plaats van sports utility vehicle). In het geval van deze XD3 is die verandering van ‘soort’ nog enigszins te begrijpen.
Het succes van het SUV-segment in Europa kan moeilijk overschat worden. Ook nu nog is het een van de categorieën die maar blijven groeien, hoewel de SUV’s zelf gemiddeld genomen kleiner worden. Toen BMW zo’n tien jaar geleden de eerste X3 (compacter dan de X5) op de markt bracht, hadden de Duitsers waarschijnlijk ook niet gedacht dat ze daarvan op tien jaar tijd meer dan een miljoen exemplaren aan de man zouden brengen. En ook bij BMW Alpina valt de eerste ‘softroader’ in de smaak: tijdens het eerste jaar werden er zo’n 170 exemplaren van de XD3 verkocht, wat veel is voor het merk. Het recept is eenvoudig en loopt gelijk met dat voor andere BMW Alpina-producten: meer vermogen, een eigen chassisafstelling en een aankleding (interieur en exterieur) die de hoogstpersoonlijke wensen van de meest veeleisende klanten kan bevredigen.
Terwijl Alpina nu over de hele wereld bekend is (en bijvoorbeeld bijzonder populair is in Japan), bouwde het toch zijn reputatie op in Europa. En op het Oude Continent geen diesels aanbieden, dat is simpelweg not done. Dus heeft het kleine merk sinds lang ook een op de BMW 3-Reeks met zelfontbrander gebaseerde D3 in zijn aanbod, trouwens een van de bestsellers in het gamma (zie ook de Complementaire Wegtest in dit nummer). Sinds een goed jaar is daar een SUV bijgekomen, al spreken BMW zelf en dus ook BMW Alpina liever van een SAV (voor sports activity in plaats van sports utility vehicle). In het geval van deze XD3 is die verandering van ‘soort’ nog enigszins te begrijpen.
Het succes van het SUV-segment in Europa kan moeilijk overschat worden. Ook nu nog is het een van de categorieën die maar blijven groeien, hoewel de SUV’s zelf gemiddeld genomen kleiner worden. Toen BMW zo’n tien jaar geleden de eerste X3 (compacter dan de X5) op de markt bracht, hadden de Duitsers waarschijnlijk ook niet gedacht dat ze daarvan op tien jaar tijd meer dan een miljoen exemplaren aan de man zouden brengen. En ook bij BMW Alpina valt de eerste ‘softroader’ in de smaak: tijdens het eerste jaar werden er zo’n 170 exemplaren van de XD3 verkocht, wat veel is voor het merk. Het recept is eenvoudig en loopt gelijk met dat voor andere BMW Alpina-producten: meer vermogen, een eigen chassisafstelling en een aankleding (interieur en exterieur) die de hoogstpersoonlijke wensen van de meest veeleisende klanten kan bevredigen.
 

In dit artikel : BMW Alpina

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars