Eerste test / BMW i3 REX : Een extra portie elektronen
De vraag blijft natuurlijk of de range extender een absolute must is.
Over de i3 zijn de meningen verdeeld, maar één ding moet je BMW nageven: over deze elektrische stadsauto is goed nagedacht. Zijn concept is uniek en de exclusieve materialen en het luchtige interieur creëren een heel apart gevoel. Tot nog toe kampte het model echter met een rijbereik dat voor veel pendelaars wat krap uitviel – zelfs met range extender. Daaraan hebben ze in München nu een mouw gepast: de 22 kWh-batterij werd vervangen door een exemplaar van 33 kWh, waardoor het theoretische rijbereik toeneemt tot 231 kilometer voor de hier geteste REX. Zover raakten wij niet, maar niettemin kwamen wij toch een knappe 200 kilometer ver voor de tweecilinder achterin in actie schoot. De vraag blijft natuurlijk of die range extender een absolute must is. Tenslotte maakt hij deze elektrische auto niet alleen 4.500 euro duurder, maar ook nog eens 120 kilogram zwaarder. In combinatie met de nieuwe batterij zet een i3 REX daardoor intussen 1.440 kilogram op de weegschaal, en dat gewicht kan hij niet verbergen: je voelt het bij elke lastwissel. Die indruk van ballast wordt nog in de hand gewerkt door het stuur, dat bij lage snelheden zwaar aanvoelt en bovendien maar matig centreert – op de snelweg zijn daardoor voortdurend kleine correcties nodig. De tussensprintjes blijven echter indrukwekkend.
- Origineel concept
- Interessant rijbereik
- Uitstekende prestaties
- Meergewicht REX-versie
- Meerprijs REX-versie
- Stuurgevoel
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands