Het concept
Op 4 jaar tijd wist BMW 90.000 i3’s te verkopen. Dat is een interessant resultaat en daarmee is al een mooi klantenbestand opgebouwd. Die klanten vroegen blijkbaar naar een meer gespierde versie van de i3. BMW heeft naar hen geluisterd en lanceert vandaag de i3s, een model dat wat dynamischer is maar daarom niet van nul af aan opnieuw is bedacht.
Wat er verandert
De i3smoest wat dynamischer zijn en is daarom enkel verkrijgbaar met de grote batterij van 33 kWh/94 Ah (waarvan 27,2 kWh bruikbaar is) uit de i3 (de standaardversie is er ook met een batterij van 24 kWh). Deze energiebuffer wordt gecombineerd met dezelfde elektromotor, maar die is uitgerust met nieuwe kegellagers en een volledig nieuwe sturing, die het vermogen met 14 pk (of 10 kW) en het koppel met 20 Nm opvoeren. Daarmee komt hij aan 184 pk bij een hoger toerental van 7.000 o/m (tegenover 4.770 o/m voor de klassieke i3) en 270 Nm tussen 0 en 4.500 o/m (in plaats van 250 Nm tussen 0 en 4.770 o/m). Dit hogere vermogen komt niet enkel de acceleraties ten goede (6,9 in plaats van 7,3 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h, zonder Range Extender), maar ook de topsnelheid, die met 10 km/h stijgt tot 160 km/h. De i3s krijgt ook een aangepast onderstel. Hij loopt van de band met sterker geijkte dempers, kortere veren (- 10 millimeter) en dikkere antirolstangen. De banden zijn 20 millimeter breder, waardoor de spoorbreedte per as met 40 millimeter toeneemt. Deze versie is ook de enige die een Sport-rijstand krijgt, naast Comfort en EcoPro.
Hoe hij rijdt
Al vanaf de eerste meters voelt hij sterk vergelijkbaar aan met de ‘klassieke’ i3: de auto reageert onmiddellijk op een druk op het gaspedaal en verplaatst zich in een stilte die niet wordt gebroken door de wind of de (lichte) rolgeluiden die boven de 100 km/h de kop opsteken. 14 pk en 20 Nm mag geen grote vooruitgang lijken, je merkt het verschil wel degelijk: de auto sprint vlotter en houdt het langer vol wanner de snelheid oploopt, zeker op de snelweg, waar je minder snel op de grenzen van zijn kunnen stuit. Kortom, de vooruitgang is voelbaar. Dat geldt ook voor het chassis, met een meer snedige voortrein – al moet de ‘klassieke’ i3 zich op dit vlak niet schamen. De koetswerkondersteuning is wat meer ‘viriel’, ten nadele van het comfort. Voorspelbaar.
Budget & uitrusting
Uiterlijk wint de i3s een meer agressieve voorbumper en iets bredere wielkasten. Dat geeft hem een sympathieke look, maar gaat wel ten koste van de stroomlijn, waarvan de efficiëntie er met 8 procent op achteruit gaat. Wie verder wil geraken dan de 245 kilometer die de WLTP-cyclus belooft (reken op 180 à 200 “echte” kilometers), kan nog altijd kiezen voor de Range Extender van 4.550 euro. Ja, dat is bijzonder veel geld.
Concurrentie
Veel rivalen heeft de i3s niet, zeker niet op dit prestatieniveau, waar een Nissan Leaf of Hyundai Ioniq alleen maar van kunnen dromen. Ook een Renault Zoé 40 kWh moet niets proberen. Kortom, BMW heeft hier een uniek product in huis.
Ons verdict
De i3s biedt geen extra rijbereik, maar wel meer vermogen en prestaties die deze elektrische stadsauto nog sympathieker maken. Natuurlijk met je 3.650 euro extra voor hem neertellen, wat niet niks is, maar in ruil daarvoor krijg je wel de plezierigste kleine elektrische auto van het moment onder je billen.
- Voelbare vermogenswinst
- Geoptimaliseerde rijdynamiek
- Rijplezier en intelligent interieur
- Ophangingscomfort (stug)
- Meerprijs
- Nog steeds dure Range Extender
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!