BMW gunt zowel de 3 als de 4 Reeks een visuele update en een technologische upgrade. Naast de berline, de coupé en de cabrio heeft die eerder subtiele facelift ook betrekking op de Gran Coupé en dus ook op de elektrische i4. Wij konden de vernieuwde eDrive40 een weekje proberen.
Design BMW i4 (facelift 2025)
Je spot de 2025-update het snelst door naar de koplampen van de vernieuwde BMW i4 te kijken, want die krijgen de nieuwe lichtsignatuur die de Duitse constructeur stelselmatig op alle modellen introduceert. Wie op zoek gaat naar extra showelementen moet de optionele lichtanimaties van het Comfort Access-pakket of de Laserlight-achterlichtblokken bestellen. De elektrische identiteit van de i4 wordt minder nadrukkelijk weergegeven: de blauwe accenten en specifieke logo’s zijn nu optioneel.
De BMW-designers hebben ook het nog niet zo lang geleden nog controversiële nierenrooster bijgewerkt, al moet je erg goed kijken om de veranderingen daadwerkelijk te spotten. Dan vallen de tweekleurige velgen (beschikbaar in de 19 en 20 duim) die aan het aanbod van de i4 en de 4 Reeks Gran Coupé zijn toegevoegd harder op. Het gamma verwelkomt ook twee nieuwe koetswerktinten: Fire Rot en Cape York Grün.
Interieur BMW i4 (facelift 2025)
Het interieur van de vernieuwde BMW i4 verwelkomt ook enkele updates, gaande van een nieuw sportstuur met langs onderen afgeplatte stuurvelg tot in Performtex gehulde sportstoelen. De lichtjes herwerkte luchtroosters zijn voortaan verlicht, de afwerkingsmogelijkheden voor de deuren en het dashboard zijn uitgebreid en het infotainmentsysteem introduceert extra digitale mogelijkheden. En wie extra klasse zoekt, kan bedieningselementen in transparante CraftedClarity-materiaal bestellen.
Onderweg valt voorall de uitstekende zitpositie op, met voldoende steun bij het betere stuurwerk en een hoogstaand comfort tijdens langere ritten. De achterpassagiers worden minder goed in de watten gelegd: het instappen verloopt wat stroef, er is weinig bewegingsruimte voor het hoofd en de benen, en de achterbank blijkt best smal. Het koffervolume bedraagt minimum 470 en maximum 1.290 liter. Ook de vernieuwde BMW i4 doet het zonder frunk.
Specs en prestaties BMW i4 (facelift 2025)
De door ons geteste BMW i4 eDrive40 wordt aangedreven door een enkele elektromotor die 340 pk op de achteras zet. Dat volstaat om deze elektrische auto in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen, de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 190 km/u. Nieuw in het gamma is de vierwielaangedreven xDrive40-variant van de BMW i4, die twee elektromotoren bundelt en zo uitkomt op een systeemvermogen van 401 pk. Verder telt het gamma de instapper eDrive35 (286 pk) en de topversie M50 xDrive (544 pk).
Batterij, laadkenmerken en rijbereik BMW i4 (facelift 2025)
De BMW i4 eDrive40 komt met een batterij van 83,8 kWh, waarvan 81,3 kWh bruikbaar. Dat levert de elektrische auto een rijbereik van 600 kilometer op, toch als je het WLTP-protocol hanteert. In de praktijk reken je beter op een kilometer of 500. Of minder, want de combinatie van een dynamisch rijgedrag en vriestemperaturen zorgen ervoor dat we al na 350 kilometer naar een laadpaal mochten uitkijken. Dankzij een interne AC-lader van 11 kW en een DC-laadvermogen van maximaal 205 kW is het accucapaciteit in slechts 31 minuten van 10% naar 80% te brengen.
Rijgedrag en comfort BMW i4 (facelift 2025)
De BMW i4 blijft trouw aan het sportieve DNA van het Beierse merk. Hoewel je voelt dat je met 2.125 kilogram onderweg bent, garanderen de precieze stuurinrichting, de achterwielaandrijving en het uitgekiende onderstel voor een dynamisch weggedrag. De luchtvering probeert wat mildheid te brengen, maar op slechte wegen kan de ophanging niet verstoppen dat de set-up aan de stugge kant is. Op de snelweg geniet je vooral van de uitstekende geluidsisolatie, al hangt de aanwezigheid van bandenrumoer wel af van de gekozen wielmaat.
Prijzen BMW i4 (facelift 2025)
De instapversie eDrive35 begint bij 59.000 euro, terwijl de eDrive40 beschikbaar is vanaf 64.200 euro. De vierwielaangedreven xDrive40 kost 68.150 euro en de M50 xDrive verandert van eigenaar voor 79.750 euro. Onze testauto, uitgerust met diverse M- en technologiepakketten, kwam uit op ongeveer 81.000 euro. Best pittig.
Verdict BMW i4 (facelift 2025)
Het ruimteaanbod is beperkt en de ophanging nogal stug, maar daar zet de vernieuwde BMW i4 wel sterke prestaties, een fatsoenlijk rijbereik en een heleboel rijplezier tegenover. Je moet alleen open dat hij in je leasebudget valt, want een weggevertje is deze elektrische BMW niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!