Eerste test / BMW M135i
Na vier dieselmodellen komt BMW's jonge afdeling M Performance met haar eerste benzineauto, de M135i. Die combineert het nieuwe driedeurskoetswerk van de 1-Reeks met een dikke zescilinder.
Laat ons onmiddellijk beginnen met de dromers met beide voeten weer op de grond brengen: de M135i is helemaal geen vervanger voor de 1 M Coupé. Die laatste was een echte sportwagen, met een volledig herwerkte ophanging, een hydraulisch in plaats van elektrisch bekrachtigde stuurinrichting en een heus intelligent sperdifferentieel. De M135i is een traditionele 1-Reeks met een dikke motor, een koetswerkpakket en milde aanpassingen aan de ophanging (veren en dempers). De M135i pakt uit met een veel lager normverbruik dan de 1 M: 8,0 l/100 km in plaats van 9,6. En met de automaat zakt die waarde met nog eens een halve liter.
We konden de M135i kort aan de tand voelen in de omgeving van München, eerst op wat bochtige Landstrassen en daarna op de Autobahn. Al snel wordt duidelijk dat het chassis veel potentieel heeft. De zijdelingse grip is zoals beloofd schier eindeloos en de achterwielaandrijver gaat mooi neutraal de bocht door. De rijervaring werd wel wat vergald door het stuur met variabele overbrenging, dat niet erg communicatief te werk gaat in bochten en dus het vertrouwen in de auto wat wegneemt. Kers op de taart is de motorklank, die doet denken aan de eerste M-zescilinders uit de jaren tachtig.
De M135i is een sympathiek pretpakket, met verbluffende prestaties en een soundtrack die autoliefhebbers het water in de mond brengt. Een echte sportwagen voor fanatici, zoals de 1 M Coupé, is hij echter niet; daarvoor rijdt hij niet levendig genoeg en komt hij vooral stuurgevoel te kort.
U kunt de Eerste Test van de BMW M135i nalezen in AutoGids 855 van 8/8/2012.
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands