Het concept
Toen de BMW M2 in 2016 de fakkel overnam van de duivelse 1-Reeks M Coupé, profileerde hij zich als de M voor puristen. Klanten die afhaakten in de vlucht vooruit van de M3/M4 qua vermogen en prijs, vonden zo een nieuw speeltje dat op alle vlakken toegankelijker was. Het concept was simpel: in het koetswerk van de 2-Reeks Coupé met de looks van een bodybuilder de wieltreinen van de grotere M3/M4 inbouwen en onder de kap een zescilinder-in-lijn lepelen die 370 pk ontwikkelt.
Wat er verandert
Halverwege zijn carrière was de M2 toe aan de traditionele update, kwestie van de stijl vanbinnen en vanbuiten af te stemmen op de hertekende broertjes van de 2-Reeks. Maar BMW stelde zich niet tevreden met enkele kleine cosmetische aanpassingen. Integendeel. De sportieve afdeling van de Beierse constructeur profiteerde van de komst van nieuwe uitstootnormen om zijn ‘beest in zakformaat’ meteen ook gevoelig te laten evolueren.
De Beierse constructeur had het vermogen van de zescilinder-in-lijn uit het vorige model nog wat kunnen opschroeven en ‘simpelweg’ een partikelfilter kunnen plaatsen om te beantwoorden aan de Euro 6d Temp-normen. De ingenieurs maakten echter van de gelegenheid gebruik om onder de motorkap van de instap-M het volledige pretpakket van de M3/M4 te plaatsen.
De rechtervoet bedient nog altijd een drie liter grote, drukgevoede zes-in-lijn op benzine. Maar de enkele turbo met dubbele ingang (twin scroll) ruimt nu plaats voor een dubbele turbo met enkele ingang. Tegelijk evolueren de smering en koeling van de motor grondig, voor een optimale doeltreffendheid, ook bij een stevige rijstijl op circuit. Wanneer je kiest voor de optionele DKG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, is de M2 Competition ook uitgerust met een extra koelsysteem voor de olie van de transmissie.
Tot slot is de BMW M2 Competition uitgerust met een herwerkt uitlaatsysteem met twee elektronisch geregelde kleppen om het geluid van de motor te laten variëren naargelang de gekozen rijmodus.
Hoe hij rijdt
Als compensatie voor de aanwezigheid van een partikelfilter (die trouwens alleen voor de Europese markt wordt toegevoegd…), werd de drukvoeding met 0,1 bar verhoogd tegenover in de vorige M2. Voortaan bedraagt die 2,2 bar. Op papier is er een duidelijke evolutie: het maximale vermogen stijgt van 370 naar 410 pk en het koppel van 475 Nm (500 Nm met overboost) naar 550 Nm. Qua sensaties is de evolutie echter nog veel sterker voelbaar. De motor wint duidelijk aan reactiesnelheid en explosiviteit. Hij haalt ook een (nog) groter nuttig bereik. Bij hernemingen lijkt de zes-in-lijn nooit te willen stoppen en vertoont hij een opwindend bereik voor een drukgevoede motor. Het maximale toerental verhoogde lichtjes tegenover dat van de M2 en bedraagt nu 7.600 o/m.
Nog goed nieuws: behalve hun motor erft de M2 Competition van de M3/M4 ook de verstevigingsbeugel in de motorruimte vervaardigd van met koolstofvezel verstevigd plastic (CFRP). Dit ‘hoefijzer’ maakt de voorzijde van de nieuwe M2 een pak stijver (hoewel de ingenieurs geen exacte cijfers communiceren). Door deze evolutie konden ook de instellingen van de besturing aangepast worden. Die voelt nu natuurlijker aan, ongeacht de gekozen stand. Bij een vlotte rijstijl is de voortrein van de M2 Competition duidelijk nauwkeuriger en snediger dan vroeger, met als verdienste dat je je als bestuurder sneller ‘piloot’ voelt wanneer je het tempo opvoert.
De (uitstekende, maar natuurlijk vrij stugge) ophanging verandert dan weer niet. De ontwikkeling concentreerde zich op de parameters van de stabiliteitscontrole (DSC) en de werking van het elektronisch gestuurde zelfblokkerende differentieel.
Na enkele rondjes op het circuit van Ascari kunnen we bevestigen dat die missie geslaagd is. De achtertrein schuift nog wel wanneer je de limiet nadert (met de DSC in de M Dynamic Mode of uitgeschakeld), maar dat gebeurt geleidelijker, terwijl hij ook gemakkelijker weer volgzaam wordt. Het brutale ‘rodeokarakter’ van de vorige M2 is gekalmeerd. Maar het rijplezier blijft aanwezig en de rondetijden verminderen zelfs.
De introductie van het Competition-label heeft de ingenieurs ertoe aangezet om een optioneel remsysteem te ontwikkelen met meer bijtkracht. Tegen meerprijs kan de M2 nu dus genieten van M Sport-remmen waarvan de schijven (nog altijd van gietijzer maar met een grotere diameter) beschikken over zes (in plaats van vier) zuigers vooraan en vier (in plaats van twee) achteraan. Dit systeem werkt voorbeeldig, ondanks onze rondjes op het Ascari-circuit enerzijds en de ‘mishandeling’ op de slingerende en steile wegen in de buurt van Ronda anderzijds.
Ons verdict
De overgang van M2 naar M2 Competition kost ongeveer 4.500 euro extra. Terwijl de M2 bij zijn lancering in 2016 onder de grens van 60.000 euro bleef, moet je nu minstens 64.300 euro ophoesten. We zullen ons maar troosten met de gedachte dat hij nog altijd bijna 20.000 euro minder kost dan een M4 (83.900 euro). En met zijn subtiele evoluties, vooral aan de voortrein, die het weggedrag van deze kleine M nog verbeteren. Zonder de nieuwe motor te vergeten, die blaakt van gezondheid bij alle toerentallen.
- Plezier van een achterwielaangedreven coupé
- Charismatische motor
- Schitterende efficiëntie
- Matige afwerking voor deze prijs
- Hogere kosten (prijs, belastingen)
- Bediening manuele bak kan beter
In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!