Eind vorig jaar kwam de nieuwe 5-Reeks bij ons op de markt en bij de lancering was de krachtigste (benzine)versie de 540i. In een korte kennismaking met die versie (zie de Minitest in AG 977) stelde collega Laurent Blairon dat het onderstel en de vierwielaandrijving van zijn testexemplaar zoveel vertrouwen inboezemen dat hij gerust nog een honderdtal pk’s extra zou willen. Zijn wensen worden vervuld met de M550i, die altijd met vierwielaandrijving komt (xDrive bij BMW) en die de gelauwerde zescilinder met drukvulling van 340 pk vervangt door een eveneens drukgevoede achtcilinder met 340… kilowatt, omgerekend 462 pk.
Ook het koppel stijgt navenant, van 450 naar 650 Nm. Geen wonder dus dat de BMW-ingenieurs gekozen hebben voor de permanente vierwielaandrijving, wat trouwens eveneens het geval zal zijn voor de komende M5. Gezien de M bij het begin van de typebenaming schrijft deze 5-Reeks zich dus in bij de M Performance-modellen, dat wil zeggen modellen uit het ‘gewone’ gamma van BMW die onder handen zijn genomen door de sportievere M-afdeling van BMW.
- Zeer aangename motor
- Verhouding prestaties-verbruik
- Hoogstaand comfort
- Rijplezier en rijgemak
- Understatementauto
- Fors prijskaartje
- Toch nog talrijke en dure opties
- Ietwat brutale automaat
- Onhandig grote draaicirkel
- Bescheiden stilistische evolutie
In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!