Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW M5

De vijfde generatie van de BMW M5 luidt het einde in van een tijdperk, dat van de atmosferische dikke motoren. Net zoals 'gewonere' BMW's ruilt hij longinhoud en cilinders in voor turbo's.

Prijs
NB

De atmosferische motoren staan op het punt uit te sterven. Nochtans hebben net die krachtbronnen BMW een plaats gegeven in het hart van alle liefhebbers van autorijden. De twin scroll-turbotechnologie wordt nu ook toegepast in de M5 die is gebaseerd op de nieuwe 5-Reeks berline. Dat het gaat om de 4.4-V8 die is afgeleid van die uit de X5 M en X6 M, is nooit een geheim geweest. Met 560 pk - van 6.000 tot 7.000 o/m - is hij 5 pk sterker. De nieuwe M5 gebruikt een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling van Getrag.

Het gegrom van de biturbo-V8 blijft erg beheerst in Efficient-modus. In Sport wordt de motor iets luider, om dan over te stappen op een - nog steeds beheerst - gebrul in Sport Plus, doorspekt met een steeds droger geblaf naarmate de gekozen stand in het Drivelogic sportiever wordt. Ter herinnering: dat systeem maakt het mogelijk om de schakeltijd in te korten volgens drie gradaties. Wanneer ze allemaal zijn ingeschakeld, richten alle functies van de rijhulpcentrale (DSC) zich op een sportieve rijstijl. Indien gedeeltelijk uitgeschakeld (M Dynamic Mode) beperkt de DSC zich tot noodzakelijke interventies, maar ze kan volledig worden uitgeschakeld. De remmen (met vaste zadels en zes zuigers vooraan) volstaan voor de roeping van de auto.

De M5 hoort bij het ras van de overdadige supersporters. Hij is zwaar en maakt daar geen geheim van. Omdat hij ernaar streeft zijn exclusieve prijskaartje te rechtvaardigen, is zijn standaarduitrusting veel completer dan die van andere 5-Reeksen. Dat alles hindert hem echter niet bij circuituitstapjes. Het gulle koppel van de nieuwe biturbo-V8 en de levendigheid van de versnellingsbak gommen zijn hogere gewicht volledig weg... en verbranden daarbij minder brandstof door ons de hysterisch hoge toerentallen te ontnemen die zo lang de regel uitmaakten bij hogeprestatie-BMW's. Het potentieel van de nieuwe M5 is er dus op vooruitgegaan...

U kunt de Eerste Test van de BMW M5 nalezen in AutoGids 834 van 12/10/2011.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker