Eerste test / BMW X1 20i xDrive : Beter als xDrive
Met zijn 192 pk koestert de 20i van de X1 duidelijk dynamische ambities. Gelet op onze ervaringen met de 18d sDrive lijkt de optionele vierwielaandrijving voor deze versie haast een must.
Ook al maakte hij dan een ingrijpende evolutie door en staat hij nu op het recente voorwielaangedreven platform van BMW, toch wil de nieuwe X1 een hoog dynamisch potentieel behouden door middel van zijn xDrive-varianten. Die vierwielaandrijving blijft wel voorbehouden aan de versies met meer 1.500 cc – de viercilinders dus. Gezien de nieuwe architectuur van de X1 werd de vierwielaandrijving xDrive volledig herzien. Ze omvat voortaan een aftak-as rechtstreeks op het voorste differentieel, evenals een elektrohydraulisch gestuurde meerschijvenkoppeling achteraan. In optimale omstandigheden blijft de X1 xDrive een pure voorwieltrekker, maar indien nodig gaat ook koppel naar de achteras, waarbij een elektronische module continu de verdeling over de wieltreinen aanpast. En dat gebeurt efficiënt, want de trekkracht blijkt altijd optimaal en het dynamische evenwicht blijft globaal gezien neutraal: de X1 gedraagt zich niet als een achterwielaandrijver, maar ook niet (te veel) als een voorwieltrekker.
- Trekkracht, weggedrag (xDrive)
- Degelijke prestaties, hernemingen
- Binnenruimte, koffervolume
- Verzorgde afwerking
- Volledig connectiviteitsprogramma
- Functioneel interieur
- Matig verbruik
- Weinig expressieve motor
- Opties drijven prijs snel op
- Eenvolumerachtige rijhouding
- Niet het charisma van een zes-in-lijn…
Verwante testen
09-12-2015
10Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands