BMW zet de vernieuwing van zijn gamma voort met de vierde generatie van de X3, een model waarvan sinds de oorspronkelijke generatie uit 2003 al meer dan 3,5 miljoen exemplaren werden verkocht. Aangezien nummer vier zijn platform gemeen heeft met zijn voorganger, zou je je a priori kunnen afvragen of de wijzigingen wel verregaand genoeg zijn om ook écht van een nieuwe generatie te spreken...
Koetswerk: design BMW X3
De styling neemt echter alle twijfels weg: hoewel de nieuwkomer duidelijk nog herkenbaar is als een BMW X3, heeft hij vanbinnen en vanbuiten geen enkel onderdeel meer gemeen met zijn voorganger. Met al meteen heuglijk nieuws: BMW’s designers hebben ons de intussen bekende (en vaak gehekelde) ‘bevertanden’ als radiatorrooster bespaard.
Nochtans zijn de verwijde neusgaten van de nieuwe X3 daarom niet minder opvallend, met hun gearceerde oppervlakken en verlichte omlijsting. De nieuwkomer is namelijk gezegend met de Iconic Glow-behandeling die we al zagen op onder meer de 5- en 7-Reeks en op de XM: een verlichte contour van het beroemde paar nieren, die uiteindelijk veeleer modern dan ‘disco’ oogt.
Het radiatorrooster van de nieuwe BMW X3, dat vrijwel over zijn hele hoogte gesloten is, omvat aan de ene kant een radar en aan de andere kant een camera en sensor, die allemaal nodig zijn voor een correcte werking van de rijhulpsystemen.
Het onderste deel van de grille bestaat uit beweegbare flappen die kunnen worden geopend of gesloten afhankelijk van de behoefte aan koeling, net zoals dat het geval is voor de kleppen in de luchtinlaat onder aan de voorbumper.
Koetswerk: afmetingen BMW X3
De styling van de flanken slaat een brug tussen de controversiële iX en de over het algemeen beter in de smaak vallende conceptcar Vision Neue Klasse X, met strakke vormen en volumes die rimpelloos en tegelijk voluptueus ogen. Een slimme mix die bijdraagt tot de goede stroomlijn, samen met de verzonken deurgrepen en de omkadering van de achterruit. De lengte (4,755 meter) en breedte (1,920 meter) zijn met respectievelijk 34 en 29 millimeter toegenomen, terwijl het dak 25 millimeter lager ligt (1,660 meter).
Niettemin blijven de algemene proporties die van een BMW X3, met een markante horizontale motorkap en een dynamisch interieurcompartiment afgesloten door een voortaan iets minder verticale achterklep. Die laatste maakt deel uit van een stevige achtersteven zonder franjes, die het sportieve en solide karakter van het model onderstreept. Ook hier is de lichtsignatuur opvallend, met een dubbel L-motief dat op een heel elegante manier een liggende T vormt.
Interieur: infotainment BMW X3
Terwijl je voor het exterieur nog van een ingrijpende stijlevolutie zou kunnen spreken, heeft het interieur een ware revolutie ondergaan, want het dashboard is van kop tot teen nieuw. Het zogenoemde Curved Display – intussen gemeengoed bij BMW – combineert in het geval van de X3 een 12,3 duim groot instrumentenpaneel met een infotainment- en bedieningsscherm van 14,9 duim in liggend formaat.
Allebei worden ze aangestuurd door het nieuwe BMW OS 9-systeem, met vereenvoudigde, meer ergonomische menu’s en configureerbare snelkoppelingen die toegankelijk zijn door je vinger van de bovenkant van het scherm naar de onderkant te laten glijden.
De BMW Live Cockpit Plus met cloudgebaseerde navigatie is altijd inbegrepen; optioneel kun je die interface nog opwaarderen naar de Professional-versie. In dat geval beschik je over een royaal, kleurrijk en zeer vlot afleesbaar head-updisplay, net als over toevoegingen in augmented reality op het centrale scherm.
Tot slot kun je met de BMW Digital Premium-service tal van (soms door derden geleverde) applicaties toevoegen om je digitale ervaring en het entertainment in de auto te verbeteren. BMW heeft overigens best wel wat zorg besteed aan de sfeerverlichting, ook al oogt het effect van de verlichte kunststoffen soms een beetje goedkoop.
Interieur: binnenruimte en koffervolume BMW X3
Met zijn zeer ‘open’ design creëert het dashboard een echt gevoel van ruimte, maar het handschoenkastje biedt maar een zeer beperkt volume. Die opmerking geldt trouwens voor de opbergruimten in het algemeen, met onder meer een relatief klein opbergvak onder de middenarmsteun en deurvakken die qua inhoud beperkt zijn tot het absolute minimum. Een beetje karig voor een SUV met een uitgesproken gezinsroeping.
Al is dat uiteindelijk maar detailkritiek; veel erger is de matige kwaliteitsindruk die van het interieur afstraalt. Niet alleen laat de pasvorm van de bekleding hier en daar te wensen over (toch voor dit segment), maar bovendien voelen de gebruikte kunststoffen over het algemeen onaangenaam hard aan en klinken ze hol. Kortom, gewoonweg een auto van dit prestigeniveau onwaardig.
Binnenruimte is er dan weer genoeg, terwijl de koffer van de nieuwe X3 20 liter groter werd dan in de voorganger: 570 liter met de achterbank op zijn plaats en 1.700 liter als die neergeklapt is (de plug-inhybride versie neemt genoegen met respectievelijk 460 en 1.600 liter). De voorstoelen kunnen uitgebreid elektrisch versteld worden, wat voor iedereen een goede rijpositie moet opleveren (hoewel we zelf de stoel graag misschien nog iets lager hadden willen kunnen zetten).
Het zicht op de instrumenten blijft in elk geval altijd verzekerd, mede door de hoekige vorm van het stuurwiel. De nieuwe stoelbekleding, gemaakt van gerecycleerd materiaal, verdient eveneens goede punten vanwege haar zachte, warme en zeer aangename gevoel. Liefhebbers van leder (kunstmatig of echt) kunnen overigens nog altijd terecht in de optielijst.
Motoraanbod: altijd hybride BMW X3
Voortaan zijn alle BMW X3’s geëlektrificeerd, waarbij zowel de benzinevarianten (20 xDrive en M50 xDrive) als de dieselvarianten (20d xDrive) een mildhybride ondersteuning genieten via een in de achttrapsautomaat geïntegreerde elektromotor op 48 volt. Die gebruikt zijn 18 pk en 200 Nm om het schakelen te versoepelen, om ondersteuning te bieden bij het wegrijden en om de efficiëntie te optimaliseren. Daarnaast bestaat de X3 ook nog als plug-inhybride 30e xDrive, met een potig systeemvermogen van 299 pk en een maximumkoppel van 450 Nm.
Voor deze eerste kennismaking kozen we voor de ‘basisversie’: de 20 xDrive, waarvan de 2.0-viercilinder-turbobenzinemotor 190 pk levert van 4.400 tot 6.500 o/m en 310 Nm van 1.500 tot 4.000 o/m. Voeg daar de elektrische ondersteuning aan toe en je komt uit op 208 pk en 330 Nm. BMW claimt voor deze variant een tijd van 7,8 seconden om van 0 tot 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 215 km/u.
Het ontbreekt deze motor dus zeker niet aan power. Bovendien blijkt hij bij alle toerentallen behoorlijk soepel – de vermogensopbouw is zo lineair dat critici zullen zeggen dat hij wat karakter mist. Deze benzineviercilinder lijkt welhaast een diesel, maar dan zonder het motorgeluid van een tractor... en met alledaags rijplezier bij de vleet. Dat hij misschien wat temperament ontbeert, doet in ieder geval niets af aan de prestaties, want die volstaan ruimschoots om je onder alle omstandigheden zorgeloos in min of meer druk verkeer voort te bewegen.
Tegelijkertijd maakt dat comfort de X3 ook wel geknipt voor langeafstandsritten. En dat treft, want met een gemiddeld testverbruik van 7,8 l/100 km over een gevarieerd traject – zonder te treuzelen, maar altijd met respect voor de snelheidslimieten – haalt de 20 xDrive 640 kilometer uit een volle tank. Doe je het wat rustiger aan en laat je de lange overbrengingsverhoudingen van de automaat en zijn Cx-waarde van 0,27 hun ding toen, dan kun je probleemloos flirten met de 7 l/100 km rond.
Rijgedrag: comfort en dynamiek BMW X3
Een gelijkaardig tweeledig gevoel houden we ook over aan het rijgedrag van deze auto. Enerzijds haalt de BMW X3 een zeer goed comfortnivau voor een auto die op velgen van 20 duim rust en gezegend is met een ophanging die elke vorm van parasitaire koetswerkbewegingen bij hogere snelheden briljant beperkt.
Bovendien is zijn stuurwiel direct en precies: de minste input wordt onmiddellijk vertaald naar de voorwielen, soms zelfs met een lichtjes onnatuurlijke levendigheid. En welke rijmodus je ook kiest – Personal, Sport of Efficient – de achteras volgt gedwee, als op rails, zonder oprispingen (zo krachtig is deze 20 xDrive natuurlijk nu ook weer niet).
Het probleem is alleen de gevoelloosheid waarmee dat alles gebeurt. Hoe snedig het stuur ook is, het geeft geen greintje informatie terug van de voorwielen. En dat zet een flinke domper op het befaamde ‘Echt rijplezier’ waarmee BMW zo graag schermt. Erg genoeg geldt die kritiek overigens niet alleen voor de basisversie van de X3. Een korte testrit met een M50 xDrive leverde een gelijkaardig gebrek aan sensatie op: je voelt op geen enkel moment wat de voorwielen aan het doen zijn.
Nu goed, sommige bestuurders zullen dat misschien ervaren als een vorm van comfort, in lijn met de indrukwekkende stilte aan boord en de zijdezachte ophanging, die nooit droog reageert, ook niet bij een sportieve rijstijl – al houden we op dat vlak nog een slag om de arm, gezien de onberispelijke staat van de Duitse wegen waarover we reden.
Belgische prijzen BMW X3
- 2025 BMW X3 20 xDrive: 56.900 euro
- 2025 BMW X3 20d xDrive: 59.650 euro
- 2025 BMW X3 30e xDrive: 68.650 euro
- 2025 BMW X3 M50 xDrive: 82.250 euro
Verdict BMW X3
Met een onderstel dat even competent als comfortabel is, en een rijkdom aan trendy en technologische uitrustingsvoorzieningen – al dan niet standaard – draagt de vierde generatie van de X3 bij tot de positieve evolutie van deze modelreeks als gezinswagen. Helaas biedt zijn onderstel zo weinig feedback dat de ‘Freude am Fahren’ eronder te lijden heeft.
Bovendien is de bouwkwaliteit van het interieur een premiummerk onwaardig. Jammer, want de stijl van deze X3 slaat spijkers met koppen en doet een frisse wind waaien door een gamma waar de mot er stilaan in leek te zijn geslopen.
GOED
Knappe SUV met hoogstaand rijgedrag
MAAR
Waar is het stuurplezier gebleven?
PHOTOS
OUVERTURE > _BMW X3 20 xDrive_048.jpg ou _BMW X3 20 xDrive_052.jpg
Tableau de bord > _BMW X3 20 xDrive_065.jpg
Het nieuwe dashboard is zeer luchtig en breekt volledig met dat van de vorige generatie.
Dynamique > _BMW X3 20 xDrive_038.jpg
De X3 is efficiënt, dynamisch en comfortabel, maar de besturing biedt te weinig feedback.
Face avant > _BMW X3 20 xDrive_047.jpg ou _BMW X3 20 xDrive_041.jpg
De nieuwe lichtsignatuur met dubbel L-motief maakt de nieuwe X3 onmiddellijk herkenbaar.
Détail 1 > _BMW X3 20 xDrive M Sport Package_089.jpg ou _BMW X3 20 xDrive_068.jpg
De talloze harde kunststoffen in het interieur doen afbreuk aan het premiumgevoel dat de styling uitstraalt.
Détail 2 > _BMW X3 20 xDrive_070.jpg
BMW’s nieuwe Econeer-stoelbekleding, gemaakt van gerecycleerde kunststoffen, voelt warm en comfortabel aan.
Détail 3 > _BMW X3 20 xDrive_066.jpg (zoom sur le volant)
Het ‘hoekige’ stuurwiel verbetert het zicht op het digitale instrumentenbord.
Détail 4 > _BMW X3 20 xDrive_043.jpg ou _BMW X3 20 xDrive_047.jpg
De mix van schuine en verticale ‘spijlen’ voor de grille is geïnspireerd op de conceptcar Vision Neue Klasse X.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!