Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X3

Als pionier van het genre was de BMW X3 dringend aan vernieuwing toe, nu het segment dat hij indertijd in het leven riep, aanzienlijk gegroeid en geëvolueerd is. Dat is bij deze gebeurd...

Prijs
NB

De nieuwe X3 maakt komaf met enkele van de gebreken die de vorige generatie werden verweten: de beperkte ruimte achterin en de kleine koffer. Zo kan die laatste voortaan prat gaan op een volume tussen 550 en 1.600 liter. Het dynamische weggedrag plukt de vruchten van een evenwichtige statische gewichtsverdeling over beide assen (50/50) en van de standaard gemonteerde permanente vierwielaandrijving xDrive. Als gratis (!) optie garandeert de functie Performance Control een variabele verdeling van het koppel over de achterwielen om een gierbeweging te creëren die het dynamische karakter in de verf zet.

Onze kennismakingsrit met de nieuwe X3 was helaas kort en ging over weinig representatieve (lees: goede en rechte) wegen. Toch was de vooruitgang op het gebied van rijcomfort onmiddellijk duidelijk, zeker op de versies met gestuurde ophanging die ons voor deze test werden geleverd. Vooral kort op elkaar volgende wegoneffenheden worden verbazingwekkend goed gefilterd, terwijl ook koetswerkbewegingen erg goed onder controle worden gehouden, zodat de X3 vlak door de bochten gaat. Hij kampt ook nooit met de schokken die typisch zijn voor slecht ontworpen SUV's, maar geeft blijk van een hoogstaand raffinement.

Terwijl de X3 20d vreemd genoeg lawaaierig uit de hoek komt in vergelijking met de norm in dit segment en niet goedkoop is (40.600 euro, toch nog in de buurt van zijn Duitse rivalen), is de X3 35i simpelweg duur (54.600 euro, nauwelijks minder dan een X5 met dezelfde motor). Zijn zescilinder laat bovendien een klank horen die zijn dynamische prestaties geen eer aandoet. Toch hebben beide versies de verdienste dat ze de X3 opnieuw op het niveau brengen van zijn erg ambitieuze concurrenten. Zo kan hij weer met gelijke wapens strijden.

U kunt de Eerste Test van de BMW X3 nalezen in AutoGids 811 van 24/11/2010.

In dit artikel : BMW, BMW X3

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars