Eerste test / BMW X4 : De beste mix?
In het zog van de nieuwe X3 klimt de X4 een trapje hogerop. Daarmee leunt hij dichter aan bij de X6. En wordt hij op slag de meest begerenswaardige X uit het BMW-gamma?
Na amper vier jaar carrière maakt de BMW X4 al plaats voor een opvolger, die alle technologie van de recente X3 overneemt. Hij krijgt dus ook een nieuw platform (OKL), dat hij deelt met de 5-Reeks, de 6-Reeks Gran Turismo en de 7-Reeks. Bij die basis hoort een ophanging met vooraan dubbele driehoeken en achteraan een meerarmige as met vijf armen per wiel. Aangezien de X4 nog altijd bedoeld is als de knappere en sportievere uitvoering van de X3, krijgt hij standaard op alle versies de M Sport-ophanging, het variabele Sport-stuur en de xDrive-vierwielaandrijving in combinatie met de achttrapsautomaat Steptronic.
Wat de xDrive-aandrijving betreft, kijken we hier naar de jongste evolutie met gedeelde elementen uit de 5-Reeks en 7-Reeks (cardanas, differentieel achteraan) en met zoveel aluminium in de constructie als maar kan, om op die manier het gewicht en de efficiëntie te verbeteren. Bovendien heeft BMW hier een 50/50-gewichtsverdeling bereikt, het ideaal voor een auto met sportieve ambities, ook al is dat een SUV. De adaptieve ophanging met drie programma’s blijft weliswaar een optie (775 euro).
- Evenwichtige rijdynamiek
- Handige koffer
- Connectiviteit
- Zicht achteruit
- Prijs met opties
- Look met minder persoonlijkheid
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Mercedes-Benz GLC-Klasse GLC 250 4MATIC Launch Edition 1
Lexus NX NX 200t F-Sport Line AWD
Land Rover Discovery Sport 5d P250 MHEV AWD Auto HSE
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands