Het concept
Strikt genomen is de X5 40e niet BMW's eerste plug-inhybride. De Beierse constructeur heeft namelijk ook al de i8 (en de i3 REX), al probeert BMW die i-producten te slijten als een merk op zich. De nieuwe 40e volgt op verschillende vlakken de conceptuele aanpak die BMW ook hanteerde voor de i8: de ingenieurs hebben gekozen voor een kleine benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor in de versnellingsbak (in de plaats van de hydraulische koppelomvormer) en voor de dezelfde batterijmodules, waarvoor de Duitsers samenwerkten met Bosch en Samsung.
Wat is er nieuw
BMW rust de X5 40e uit met een tweeliter met directe benzine-injectie en een turbo met dubbele ingang (twin scroll). Het gaat in feite om de 245 pk en 350 Nm sterke krachtbron uit de modellen met een 28i-opschrift. Door de 113 elektrische pk's te combineren met de 245 pk van de verbrandingsmotor bedraagt het gecumuleerde vermogen 313 pk, exact evenveel als het maximumvermogen de X5 40d. De integratie van de batterij en de elektromotor heeft het evenwicht van de X5 niet fundamenteel veranderd, net zomin als zijn interieurmaten. Merk echter op dat opties als een derde zitrij of comfortstoelen op de tweede rij op deze versie niet te krijgen zijn, net zomin als een skiluik.
Hoe rijdt hij?
Meer dan dat ze het onderste uit de kan wilden halen qua hernemingen en acceleraties, ging de aandacht van de ingenieurs vooral uit naar de verfijning van het aandrijfgeheel en naar de verbruiksbalans. De overgang tussen de verbrandings- en de elektromotor verloopt vloeiend en onmerkbaar. De ZF-achttrapsautomaat staat deze overgangen perfect bij, zonder responstijd en zonder aarzelingen. De vierwielaandrijving xDrive zorgt ervoor dat alles netjes op de grond wordt overgebracht zonder het minste trekkrachtverlies en met hetzelfde dynamische weggedrag als bij de normale versies. Ook het sleepvermogen blijft gevrijwaard (2,7 ton). Het rijbereik in volledig elektrische modus bedraagt in de praktijk een kleine 20 kilometer; dat hadden we beter verwacht. En zoals steeds met plug-inhybrides is het gemengde normverbruik (3,3 l/100 km of 77 g CO2/km) louter theoretisch...
Hoeveel kost hij?
De keuze voor een batterij met een redelijke capaciteit (9 kWh) en een motor met een bescheiden cilinderinhoud heeft een positieve invloed op de prijs. Zo is de X5 40e met een prijskaartje van ongeveer 72.000 euro niet duurder dan een 40d, en kost hij veel minder dan een Porsche Cayenne S E-Hybrid (85.000 euro) - zonder weliswaar aanspraak te kunnen maken op hetzelfde prestatieniveau. Die andere oplaadbare SUV, wereldwijd de meest verkochte in zijn soort, speelt niet in het segment van de prestigemerken (de Mitsubishi Outlander PHEV, die 45.000 à 53.000 euro kost).
De concurrentie
Als rivalen denken we spontaan aan de Porsche Cayenne S E-Hybrid, op dit moment de enige plug-inhybride-SUV in hetzelfde marktsegment - in afwachting van de repliek van Audi (Q7), Mercedes (GLE) en Volvo (XC90). De 40e is echter ook een alternatief voor een dieselversie, want de X5 40d heeft evenveel vermogen (313 pk) en kost ongeveer evenveel. De drieliter-diesel is fiscaal minder interessant in Vlaanderen, maar niet in Brussel of Wallonië, waar de 40e bij een aankoop als particulier jammer genoeg geen enkel voordeel biedt in vergelijking met de 40d... Maar de kans is natuurlijk groot dat dit model in de meeste gevallen door bedrijven zal worden gekocht.
Ons verdict
De X5 was het aan zichzelf verplicht met een plug-inhybrideversie te komen. Al was het maar om nog meer in aanmerking te worden genomen door Amerikaanse klanten, die erg tuk zijn op oplaadbare hybrides. De 40e is bovendien zo slim om niet het onderste uit de kan te willen halen op het vlak van vermogen en cilinderinhoud. In die zin is hij veel coherenter, homogener en zelfs ethischer dan zijn rivalen met een drieliter en 416 pk of meer. Hij is kort samengevat ecobewuster en minder hypocriet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!