Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Cadillac CTS-V Wagon

Cadillac weet hoe het de aandacht moet vestigen op zijn nieuwe CTS Wagon: door er de motor uit de Corvette ZR-1 in te proppen en aan de haal te gaan met de titel van snelste break ter wereld.

Cadillac CTS-V Wagon #1
Prijs
NB

Cadillac heeft zijn uiterste best gedaan om de CTS een rijgedrag te geven om je vingers bij af te likken, onder meer door het chassis op de Nürburgring fijn te slijpen. Om te bewijzen dat die laatste bewering geen lege marketingdoos is, lieten de Amerikanen ons met de CTS Wagon kennismaken in zijn krachtigste versie, de machtige V-Series. Laat ons beginnen met de nuchtere feiten, zoals de koffer van de break, die met zijn 412 liter inhoud ver achterblijft bij wat de concurrentie te bieden heeft (565 liter voor de Audi A6 Avant, 560 liter voor de BMW 5-Reeks Touring en 695 liter voor de Mercedes E-Klasse Break). De koffer mag dan wel elektrisch opengaan, maar de in een punt uitlopende achterbumper maakt inladen zonder je broek vuil te maken erg moeilijk.

In de praktijk blijkt de CTS-V een zeer aangename verrassing. De V8 sleurt de twee ton zware break vanaf de laagste toerentallen naar zelden geziene snelheden, maar blijft daarbij steeds erg beschaafd. Hij werkt bovendien uitstekend samen met het sperdifferentieel. Bovendien werkt deze zelfsper ook erg beschaafd, want bijvoorbeeld schurende geluiden of een onwillig insturende voortrein bij stapvoets rijden zijn hem volledig vreemd. En bij het uitkomen van een bocht wordt te veel gas beantwoord met een zeer geleidelijk en perfect controleerbaar uitwaaierende achterkant. Dat alles is op zich al indrukwekkend, maar dat het mogelijk is in een comfortabele break met een monsterkoppel van 747 Nm, is helemaal bewonderenswaardig.

De Cadillac CTS-V Wagon is niet de meest praktische luxebreak die in Europa verkrijgbaar is, maar de Amerikanen pretenderen ook niet dat dit de bedoeling was. In feite is dit meer een oppermachtige GT met verrassend goede rij-eigenschappen, gecombineerd met veel comfort, waaraan de Wagon nog een snuifje extra bruikbaarheid toevoegt. Een verrassend pretpakket dat meer aandacht verdient, temeer omdat het prijskaartje - alle proporties in acht genomen - eigenlijk erg schappelijk is.

In dit artikel : Cadillac, Cadillac CTS

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker