Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Chevrolet Camaro

Vrijwel samen met de Volt, die uitpakt met een CO2-uitstoot van 27 g/km, brengt Chevrolet ook de Camaro op de markt, met een 6,2 liter grote V8 onder de kap... Een geval van schizofrenie?

Prijs
NB

Het verhaal van de Camaro begint in de jaren zestig. Het model werd in het leven geroepen om de Mustang van het naburige en toch vijandige Ford wind uit de zeilen te nemen. De Camaro heeft het in Europa uitgezongen tot begin jaren 2000. De trouwe aanhangers kunnen zich er nu op verheugen dat de vijfde generatie naar Europa komt, met op het programma een smoelwerk dat zijn weerga niet heeft en dat een perfecte belichaming is van zijn politiek incorrecte karakter. Alleen al daarom verdient de Camaro ons respect... Zijn lijn is alles behalve opgelegd door de wetten van de aerodynamica. En de van de Corvette afkomstige V8 heeft lak aan de principes van energetische efficiëntie, terwijl zijn absoluut weinig nauwkeurige weggedrag alles behalve efficiënt of makkelijk is. Gooi dat alles samen en je hebt een auto boordevol karakter.

We hebben de Camaro getest in coupéversie met manuele versnellingsbak. Ironisch genoeg is het eerste wat opvalt, het gebrek aan motorkarakter. Zodra je vertrekt, word je verre van getrakteerd op het vermakelijke gebrabbel dat je ervaart in een Corvette. Nochtans maakt de Camaro gebruik van het inlaatsysteem van de Z06-versie, dat “akoestisch werd gestemd”. Dat kan best zijn, maar de stemmer van dienst zal dan toch geen al te muzikaal oor hebben... Qua brute sensaties komen we niet helemaal aan onze trekken. De Camaro trekt natuurlijk wel, maar met enige terughoudendheid - zeg maar schuchterheid zelfs - als om zich te verontschuldigen voor de smoel die hij heeft. Dat is nergens voor nodig. Dat gezegd zijnde blijven er natuurlijk nog sensaties genoeg, vooral omdat deze Europese versie een specifieke ophanging geniet, ontwikkeld op de Nürburgring.

De Camaro is duidelijk verre van perfect of honderd procent nauwkeurig, maar aan persoonlijkheid ontbreekt het hem niet en daarom houden we er zo van. Temeer omdat hij zijn karakterkop niet doorrekent: 38.500 euro voor de Coupé, 43.500 euro voor de Cabrio, dat zijn de prijzen van een Duitse dieselbreak in basisuitvoering. Of van een welbepaalde Koreaanse coupé. En vergeet niet dat de Camaro voor dat geld over een V8 van meer dan vierhonderd pk beschikt... Dat stemt toch tot enige mildheid.

U kunt de Eerste Test van de Chevrolet Camaro nalezen in AutoGids 835 van 21/10/2011.

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Camaro

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker